Banjolučki biskup Franjo Komarica uputio je otvoreno pismo predsjedniku Republike Srpska Miloradu Dodiku, povodom Dodikove odluke da prekine svaku vrstu komunikacije s Komaricom, koji je ranije govorio o teškom položaju građana koji nisu Srbi u ovom bh. entitetu.
Biskup Komarica je naveo da način na koji predsjednik RS-a komunicira s njim, kao građaninom ovoga grada i ove zemlje, i ujedno službenim predstavnikom Rimokatoličke crkve u Banjoj Luci, “nije samo njegova (Komaricina) krivnja”.
-Ne želim se osvrtati na cijeli niz – najblaže rečeno čudnih, proizvoljnih, netočnih pa i nedobronamjernih tvrdnji, koje ste iznijeli u svome pismu. Sve se te tvrdnje, kao i Vama možebitni povodi za njih, moglo izbjeći da ste to Vi htjeli - naveo je Komarica.
Naglasio je da se u proteklih pet godina više puta bezuspješno pokušao službeno sastati s Dodikom i iznijeti mu “molbe članova” njegove biskupije, koja se nalazi na području nadležnosti predsjednika RS-a.
Banjolučki biskup je dodao da su bile “uzaludne” njegove pismene molbe “u ime mnogih obespravljenih Vaših sugrađana, osobito članova Katoličke crkve”, dodavši da je molio i ostale predstavnike vlasti RS-a da se, uz malo političke volje, riješe brojni egzistencijalni problemi članova njegove biskupijske zajednice.
-I to je, nažalost, bilo uzalud - naglasio je Komarica.
U pismu navodi da se za vrijeme rata i u poratnim godinama trudio uvažavati službene predstavnike institucija vlasti na svim razinama, ali da je, nažalost, doživio da predstavnici vlasti vrlo često nisu uvažavali niti osiguravali neka od osnovnih i neupitnih ljudskih prava.
-Vjerujem da to Vama nije nepoznato.Također Vam je moglo biti poznato, kao što je to poznato i našoj domaćoj javnosti, da sam se osobno u ratu i u poraću u bezbroj slučajeva zalagao za poštovanje ljudskog dostojanstva i temeljnih ljudskih i građanskih prava i brojnih nekatolika, kad su ona bila ugrožena - istaknuo je Komarica.
Biskup Komarica u pismu Dodiku ističe da je na području entiteta Republika Srpska, samo na području njegove biskupije potpuno bilo uništeno ili oštećeno oko 95 posto crkvenih objekata.
Po njegovim riječima, slično je i bilo i s dijelovima drugih bh. katoličkih (nad)biskupija.
-U brojkama to iznosi oko tisuću. Gotovo isto toliko postotaka domaćih katolika, a to su mnoge desetine tisuća, nasilno je protjerano ili izbjeglo, a njihova imanja, pa čak i brojna katolička sela i katolička prigradska naselja sve do danas ostadoše avetinjski opustošena i uništena. Državu sačinjavaju njeni stanovnici, a ne prisilno ispražnjeni životni prostori - naglasio je biskup.
Navodeći da “nije uvjeren da Dodik želi ući u povijesne knjige kao jedan od zatirača Katoličke crkve na području današnje RS u BiH”, on je naveo da vjeruje da je predsjedniku RS-a poznato koliko je Vlada RS-a platila odštete za uništavanje privatne imovine svojim građanima.
-Koliko je Vlada RS-a dala tijekom ovih poratnih godina potrebite i dužne političke, pravne i materijalne pomoći svima onima katolicima koji se svih poratnih godina uporno, ali bezuspješno trude oko ostvarenja svoga održivog povratka u rodni im kraj, a što im je Aneksom 7. Daytonskog mirovnog sporazuma zajamčeno - naveo je banjolučki biskup.
On je ustvrdio da je “teško narodu kojega njegovi politički predstavnici uvjere da nije u stanju živjeti zajedno s drugim narodima”, dodavši da je Dodiku sigurno poznato da su petorica župnika, izrazitih mirotvoraca, Banjolučke biskupije, i jedna redovnica na području entiteta RS-a na najbrutalniji način ubijeni, pri čemu je posljednji ubijen 2004. godine.
-Još su trojica mojih svećenika podlegla od posljedica torture, a nekoliko ih sve ove poratne godine pati od teških posljedica zlostavljanja od članova vojske i policije RS-a. Posmrtne ostatke jednog od kidnapiranih i likvidiranih mojih župnika entitetske i općinske vlasti ne žele nam ni nakon punih 25 godina vratiti da ih sahranimo po vjerskom obredu. Kako to i zašto tako - naveo je biskup.
Banjolučki biskup je istaknuo da za ove ubijene katoličke vjerske službenike, kao niti za nekoliko stotina ubijenih katolika-civila njegove biskupije, na širem banjolučkom području, na kojem nije bilo nikakvih oružanih sukoba, entitetsko, a ni državno tužiteljstvo i sudstvo do sada nisu pokrenuli postupak za utvrđivanje odgovornosti onih koji su ih likvidirali.
-Bez ozbiljne želje svih odgovornih pojedinaca i institucija da se ustanovi i uvaži maksimalno objektivno istina i da se odlučno promiče jednakomjerna primjena pravde za sve – sva plemenita i dragocjena nastojanja mnogih naših sugrađana oko praštanja, pomirenja, suživota i izgradnje pravednog i trajnog mira u našoj napaćenoj zemlji neće uroditi željenim plodom - ocijenio je Komarica.
Banjolučki biskup je postavio pitanje predstavnicima državnih institucija svih razina – “zašto mnogi Banjolučani ne mogu ostvariti svoje neotuđivo i neupitno ljudsko pravo da budu sigurni i sretni, svoji sa svojima na svome, na svojoj očevini i djedovini, uživajući u punom ostvarenju svoga identiteta?”
Biskup je istaknuo da smatra svojom dužnošću pomagati svim konstruktivnim i dobronamjernim dužnosnicima u javnom životu BiH da izgrađuju pravnu državu i uspješno, po mjeri čovjeka i da obavljaju svoj odgovorni politički posao.
-Znam da u tome u ovoj zemlji nisam sam. Vjerujem da ćete i Vi i ubuduće, kao što ste to činili u nešto daljnjoj prošlosti, moći tu moju nakanu prepoznati i adekvatno uvažiti u korist općeg dobra - navodi se u pismu biskupa Komarice upućenom Miloradu Dodiku.