Što čeka Federaciju BiH nakon izbora rukovodstva

FBiH ima 30 dana za novu Vladu i ubrzanje EU reformi

storyeditor/2023-03-01/bradara_stojanovic_lendo.jpg
02.03.2023.
u 21:55

Ustav FBiH predvidio je da predsjednik Federacije, uz suglasnost oba dopredsjednika Federacije, imenuje Vladu FBiH nakon konzultacija s premijerom ili s kandidatom za tu dužnost i to, uz amandman visokog predstavnika, "u roku od 30 dana od dana izbora predsjednika i dvoje dopredsjednika"

Izborom predsjednice Federacije BiH Lidije Bradare, kao i dvojice dopredsjednika Igora Stojanovića i Refika Lende, otvoren je put za konačnu fazu izvršne vlasti u ovom entitetu, odnosno izbor Vlade Federacije, a za što, prema novim ustavnim amandmanima koje je donio visoki predstavnik, postoji rok od mjesec dana, piše Večernji list BiH.

Programska osnova

Ustav Federacije BiH predvidio je da predsjednik Federacije, uz suglasnost oba dopredsjednika Federacije, imenuje Vladu Federacije nakon konzultacija s premijerom ili s kandidatom za tu dužnost i to, uz amandman visokog predstavnika, "u roku od 30 dana od dana izbora predsjednika i dvoje dopredsjednika". Međutim, s obzirom na to da je potrebna suglasnost obojice dopredsjednika, a uzimajući u obzir Lendine najave kako njegova stranka neće podržati Nermina Nikšića za federalnog premijera, jasno je kako se Federacija nalazi u svojevrsnom stanju neizvjesnosti, pri čemu je prilično nejasno kako će se cijela situacija riješiti. Nikšić je, podsjećamo, dogovor stranaka "osmorke" i HDZ-a BiH, a ove dvije grupacije su kroz programsku osnovu postavile kao zadaću niz važnih reformi koje trebaju stabilizirati političku situaciju u FBiH, harmonizirati međunacionalne odnose, ubrzati provedbu europskih reformi te rasteretiti poslovno okružje u cilju podizanja ekonomskog standarda. Eventualna blokada SDA i nepružanje podrške za izbor nove Vlade imali bi negativne implikacije, napose na ekonomsku situaciju Federacije, s obzirom na to da su HDZ BiH i "osmorka" imali namjeru već u ovoj godini početi s reformama koje bi s jedne strane rasteretili porezno opterećenje rada, a s druge privukli investicije. Bez podrške novoj Vladi također bi u drugi plan pala i obveza provedbe izmjena Izbornog zakona u skladu s domaćim i međunarodnim sudovima, ali i niz drugih reformi iz područja euroatlantskih integracija, vladavine prava, socijalne pravde itd.

Jedna od obveza koju je nova parlamentarna većina u Federaciji preuzela odnosi se na ograničene ustavne promjene, kao i izmjene i dopune Izbornog zakona Bosne i Hercegovine, u skladu s odlukom Ustavnog suda BiH i presudama Europskog suda za ljudska prava.

Politička stabilnost

Ova mjera uključuje reformu koja će zaštititi kolektivna i individualna prava u skladu s Ustavom BiH i odlukom Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, u skladu s presudama Europskog suda za ljudska prava (Predsjedništvo BiH i domovi naroda). Blokada ustroja nove vlasti u FBiH značila bi zapravo produljenje političke nestabilnosti, a što bi u konačnici bio otežavajući čimbenik privlačenja inozemnih investicija, ali bi stavio kočnicu i na dosezanje željenog ekonomskog standarda življenja. Ako i nakon isteka roka od 30 dana ne bude imenovana nova Vlada, dolazimo u situaciju u kojoj je prilično nejasno što bi se trebalo događati ili tko bi morao povući potez. Jedino što je poznato je činjenica da Ustav FBiH niti definira niti precizira što dalje ako se rukovodstvo Federacije ne dogovori o imenovanju Vlade.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije