Europski parlament usvojio je Strategiju Europske unije o Jadransko – jonskoj regiji koja uključuje i izgradnju Pelješkog mosta nakon jednogodišnje procedure. Vlada Republike Hrvatske na svojoj Twitter stranici objavila je da je ispunjen posljednji uvjet za EU sufinanciranje Pelješkog mosta.
- Potpisano je Rješenje o prihvatljivosti projekta za okoliš, navodi se na stranici.
Europski parlament usvojio je 28. listopada Strategiju Europske unije o Jadransko – jonskoj regiji koja uključuje i izgradnju Pelješkog mosta nakon jednogodišnje procedure, piše Patria.
Ševal Kovačević, zamjenik predsjednika Pomorskog društva BiH i sudski vještak prometne struke još prošle godine je upozorio da će izgradnja Pelješkog mosta za BiH imati nesagledivu štetu.
- Ostajemo bez mogućnosti da se povežemo sa 165 zemalja i 3.000 luka, rekao je Kovačević i dodao da EU i Hrvatska ne mogu zajključivati ugovore na štetu trećeg.
Izgradnja Pelješkog mosta je za Bosnu i Hercegovinu neprihvatljiva opcija, jer most zatvara slobodan horizontalni i vertikalni koridor morskog prolaza od Neuma prema otvorenom moru, na što ona ima pravo kao pomorska država, prema Konvenciji Ujedinjenih naroda o pravu mora.
Prema konvencijama, susjedna država ukoliko ima razuđenu obalu kao što je Hrvatska nema pravo praviti nikakve prepreke zemlji koja ima uvučenu duboku obalu kao BiH. Hrvatska ide na varijantu mosta od 35 metara plovne visine i nekih 180 metara raspona luka, a tu ne mogu proći ni malo veće brodice.
Kovačević je upozorio da bi Pelješki most trebao ići na varijantu 60 metara plovne visine i 500 metara glavnog raspona lukova i u tom slučaju ne bi bilo veće štete za BiH.
Hrvatski premijer Zoran Milanović još polovinom srpnja, iako nije znao kakva će odluka biti donesena, najavio je gradnju Pelješkog mosta za proljeće 2016. godine. Rekao je da je riječ o građevinskom, ali i političkom projektu, te da će most omogućiti lakše i sigurnije putovanje ljudi i brže putovanje robe. No, s obzirom da će se u Hrvatskoj 8. studenog održati parlamentarni izbori, onda je ova priča došla u pravi trenutak.
Danas se oglasilo i Ministarstvo komunikacija i prometa BiH koje pozdravlja usvajanje strategije Europske unije za jadransko-jonsku regiju, a koju je usvojio Europski parlament 28. listopada.
Nasuprot navodima da strategija izričito podržava izgradnju pelješkog mosta, usvojeni dokument ni na jednom mjestu ne spominje ovaj projekt, navodi se u priopćenju Ministarstva komunikacija i prometa BiH.
Nadalje u priopćenju Ministarstvo komunikacija i prometa BiH naglašava da gradnji mosta treba prethoditi bilateralni sporazum između BiH i Republike Hrvatske kojim bi se BiH osigurao slobodan pristup međunarodnim vodama, u skladu sa UN konvencijom o pravu mora. Hrvatska strana još uvijek nije dostavila imena članova zajedničkog povjerenstva koji bi trebali razmatrati ovo pitanje, i pored urgencija koje je ministarstvo poslalo.
Također, ministarstvo napominje da Bosna i Hercegovina nije sudjelovala na izradi studije utjecaja na okoliš što je morao biti slučaj s obzirom da se radi o velikom građevinskom projektu u neposrednoj blizini teritorija Bosne i Hercegovine, a što je predviđeno UN-ovom „Espoo konvencijom“.
O svim ovim problemima Ministarstvo će informirati Vijeće ministara, te predložiti da se ova otvorena pitanja razmotre na najvišoj razini između dvije države u što skorijem vremenu, kaže se na kraju priopćenja.