Imaju plan: Zbog najezde kineskih automobila europski proizvođači pisali Bruxellesu

11.09.2023.
u 14:00

Europska autoindustrija našla se pod ozbiljnim pritiskom konkurencije s Dalekog Istoka, stoga je Europska udruga proizvođača automobila (ACEA) objavila plan kako pobijediti "kineskog zmaja". 

Podsjetimo, kineski automobili iz mjeseca u mjesec sve više preplavljuju europske ceste, a do nedavno ih nije bilo ni na vidiku. Kinezi su svoj put našli i do Hrvatske kroz marke MG i Seres, piše N1.

Stoga je ACEA objavila plan kako se boriti protiv konkurencije s Istoka, a koji potpisuje generalna direktorica Sigrid de Vries. Ona tvrdi kako Europi nedostaje snažan i koherentan pristup sve oštrijoj konkurenciji iz inozemstva, koju podupiru vlade koje svoje zelene i digitalne prijelaze spajaju s nacionalnom otpornošću. Konkretno, Kina ima svoj pogled usmjeren na europsko tržište, s potencijalom da iz temelja promijeni lice europskih industrija kakvu poznajemo.

Podaci ACEA-e ovog su lipnja otkrili da je prodaja električnih automobila u EU po prvi put nadmašila dizelaše. Ove brojke također otkrivaju još jedan trend: kineski brendovi i kineska vozila brzo prodiru na europsko tržište električnih vozila. Potpomognuta javnim novcem i namjerama vlade, nije tajna da kineska automobilska industrija sada predstavlja izazov za automobilsku industriju u Europi i šire.

ACEA

Za razliku od Europe, Kina je usvojila holistički pristup industrijskoj politici, promatrajući cijeli lanac vrijednosti za ono što smatra strateškim industrijama. Primijenjeno na automobilsku industriju, to znači strategiju od rudarenja, rafiniranja i proizvodnje do mreža punionica, jeftine energije, poticaja za kupnju i recikliranja tijekom cijelog životnog ciklusa.

EU zakasnila

Danas Kina drži 75 posto globalnog kapaciteta proizvodnje baterija i ima gotovo monopol na opskrbu ključnim sirovinama. U 2022. godini, u samo jednoj godini, zemlja je postavila 800.000 električnih punionica – gotovo onoliko koliko ih je ukupno instalirano u čitavom svijetu, otkako su započela ulaganja u infrastrukturu za punjenje.

Za razliku od svojih kolega u Kini i SAD-u, koji su nedavno pokrenuli Zakon o smanjenju inflacije (IRA), zakonodavci EU-a odlučili su se za postupniji pristup. To je slučaj s Uredbom o infrastrukturi za alternativna goriva (AFIR), koja je kasnila i nije zadovoljila minimalne potrebe. Nedavno usvojena Uredba EU-a o baterijama također još uvijek ostavlja nejasne detalje, dodajući troškove i složenost lancu opskrbe baterijama u Europi.

Nedostatak sinkronizacije ograničava procvat tržišta električnih vozila u trenutku kada je povećanje presudno za postizanje zakonskih ciljeva. Kreatori politika također bi trebali osigurati siguran pristup pristupačnoj energiji. Zbog vanjskog pritiska, EU sada pojačava svoju igru u različitim koracima lanca vrijednosti, no iako ove inicijative svakako imaju zasluge, one ostaju usitnjene i uglavnom su izraz težnje. Istinska strateška politika mora se koherentnije suočiti s izazovima kako bi odgovarala znatnim naporima uloženim u drugim regijama.

Europa mora ubrzati izgradnju lokalnih kapaciteta i osigurati postojeće veze i nova partnerstva s trećim zemljama. Nedavna kineska izvozna ograničenja za germanij i galij, dva materijala vitalna za mikročipove, daju nagovještaj onoga što bi se moglo dogoditi ako EU ne pronađe način da se manje oslanja na druge i održi trgovinske odnose što je moguće otvorenije, pravednije i podržavajuće – uključujući one s Kinom.

REUTERS/Rafael Marchante/File Photo

Pronalaženje uravnoteženog pristupa važno je jer je otvaranje kineskog tržišta oduzelo brojne nagrade mnogim europskim proizvođačima i to će se nastaviti činiti unatoč žešćoj konkurenciji domaćih marki.

Kineski “Made in EU”?

Kina je najveće tržište vozila na svijetu i ozbiljno središte proizvodnje i inovacija za komponente i vozila. Kineska proizvodnja vozila dosegla je zavidnu razinu zrelosti, a tehnologija sada putuje u oba smjera. Ova zrelost, u kombinaciji s težnjom za širenjem izvan sve pretrpanijeg domaćeg tržišta i osiguravanjem daljnjeg rasta, objašnjava potez traženja tržišnog udjela u Europi, s logičnim sljedećim korakom uspostavljanjem proizvodnje u inozemstvu.

Istina, izvoz električnih vozila u EU također uključuje vozila proizvedena od strane europskih i drugih međunarodnih marki u Kini. Nadalje, prodaja električnih vozila iznosi samo oko 13 posto tržišta EU-a budući da je elektrifikacija u procvatu, ali je još uvijek u ranim danima. Štoviše, europski brendovi imaju dugotrajan odnos sa svojim kupcima diljem svijeta i čvrsto nasljeđe na kojem se predstavljaju kao vodeći inovatori diljem svijeta, njihova sve jača i sveobuhvatnija ponuda električnih vozila dokaz je toga.

Europska automobilska industrija apsorbira tranzicijske troškove postupnog ukidanja motora s unutarnjim izgaranjem, ulažući značajna sredstva u električne automobile i vodikova rješenja dok djeluje unutar okvira strogih graničnih uvjeta, visoke inflacije i zasićenog tržišta. Kineska komparativna prednost i troškovno konkurentan uvoz mogli bi smanjiti domaći tržišni udio europskih proizvođača automobila, što bi u konačnici utjecalo na lokalne aktivnosti.

Pismo Bruxellesu

Strateška industrija može napredovati samo u konkurentskom okviru. Konkurentnost Europe tradicionalno je patila od viših troškova energije, većeg administrativnog opterećenja i fragmentacije svojstvene strukturi država od 27 članica. Sada je dodatno narušena golemim naporima drugih kontinenata, što dovodi u opasnost proizvodnju i zapošljavanje u Europi.

“Stoga EU treba snažnu industrijsku strategiju koja se kloni protekcionizma i naivnosti, širi perspektivu izvan svog unutarnjeg pogleda i stvara uvjete za održivu gospodarsku aktivnost – onu koja Europu konkurira kineskim i drugim zmajevima”, priopćili su iz ACEA-e.

Volkswagen

ACEA je, zajedno sa sedam drugih potpisnika iz automobilske industrije, hitno pozvala na poticanje transformacije europske automobilske industrije i povećanje konkurentnosti. U pismu upućenom predsjednici Europske komisije Ursuli von der Leyen, potpisnici su pozvali Europsku komisiju da odredi prioritet šest ključnih radnji prije kraja sadašnjeg mandata 2024. godine:

  • razviti snažnu industrijsku strategiju;
  • povećati europsko tržište bez emisija i lanac vrijednosti baterija;
  • osigurati stabilno i koherentno regulatorno okruženje za sektor;
  • poboljšati program vještina i okvir pravedne tranzicije;
  • poboljšati pristupačnost prijevoza;
  • osigurati globalno jednake uvjete za sve.

Potpisnici su naglasili svoju predanost dekarbonizaciji prometa, a istovremeno su naglasili da će nedjelovanje zakonodavaca potkopati transformaciju i konkurentnost europske automobilske industrije. Također će ugroziti zapošljavanje u industriji koja stvara više od 13 milijuna radnih mjesta u EU-u, upozorili su.

Europska udruga proizvođača automobila (ACEA) ujedinjuje 14 najvećih europskih proizvođača automobila, kamiona, kombija i autobusa – BMW, DAF, Daimler-Benz, FIAT, Ford, General Motors Europe, MAN, Porsche, Renault, Rolls Royce, Rover, Saab-Scania, Volkswagen, Volvo Car i AB Volvo.

Posljednjih godina ACEA je otvorila vrata i neeuropskim proizvođačima sa značajnim proizvodnim i istraživačkim pogonima u EU.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?