Bh. nogometaši imaju dugu tradiciju prepoznatljivosti u Europi i svijetu. Temelje te prepoznatljivosti uspostavili su još legendarni Ivica Osim, Safet Sušić, Blaž Slišković, Mehmed Baždarević, Vahid Halilhodžić te mnogi drugi. Danas to nasljeđe prenose Pjanić, Džeko i ostali bh. internacionalci. Njihova prepoznatljivost je odličan potencijal za brendiranje samog bh. nogometa i to je zadaća koju Nogometni savez BiH može i mora iskoristiti.
Poslovni uspjeh jedne korporacije ili organizacije ovisi o brojnim čimbenicima, no većina ekonomista će se složiti da dobar marketing prodaje proizvod. Marketing je vitalna grana svakog poslovanja i ne čudi što se iz godine u godinu u marketing ulaže sve više novca. Nogomet je nekoć bio čisti eskapizam, no danas je jedna od najvećih industrija na svijetu. Samim je time jedno veliko tržište u kojem dobar marketing može donijeti jako puno. To nas dovodi do pitanja što je s bh. nogometom. Koliki je naš potencijal na tako velikom tržištu? Kakve su perspektiva i mogućnosti? Može li nogomet biti najvažnija “izvozna” grana, najveći bh. brend, ujediniti sve ono što je podijeljeno?
Takva i druga pitanja analizirali smo u Sarajevu s direktorom marketinškoga odjela Nogometnog saveza Bosne i Hercegovine Almirom Murtezićem koji je marketinški stručnjak s međunarodnim iskustvom. Dobro je što Nogometni savez BiH prepoznaje kvalitetne kadrove jer to je jedini način da se bh. nogomet postavi na najviše standarde.
Ukorak s vremenom
Nogometni savez Bosne i Hercegovine danas je organiziran po najvećim europskim standardima, smatra Almir Murtezić, te naglašava kako NS BiH pridaje važnost svim segmentima funkcioniranja modernog saveza te nastoji svakim danom poboljšavati te segmente. Također ističe da je jako zadovoljan kako u Savezu postoji naglašeno razumijevanje važnosti marketinga i PR-a u današnjem nogometu. “Kao voditelj marketinškog odjela, sudjelujem na svim strateškim sastancima Saveza i to je svakako nešto što je jako bitno. Važnost toga se ogleda u tome da imam priliku predočiti nove ideje i strategije za približavanje potencijalnim sponzorima”, ističe Murtezić naglašavajući stratešku ulogu marketinga u Savezu.
Jedno od strateških izazova svakog saveza je pitanje sponzorstva, jer su sponzori nužni za funkcioniranje svakog sustava ovakvog tipa. “Da bi se privuklo sponzore, mora im se ponuditi nešto što ima marketinški potencijal, a bh. nogomet definitivno ima kapaciteta, no potrebno ga je što bolje kanalizirati potencijalnim strateškim partnerima”, naglašava Murtezić te ističe da to kanaliziranje u bh. Savezu ide u sve boljem smjeru. “Savez je u posljednjih nekoliko godina napravio velike iskorake u komunikaciji i pristupu s partnerima što nam je donijelo bolje rezultate na tom polju”, smatra direktor marketinga.
Brendiranje bh. nogometa
Brend prodaje proizvod. Svaka korporacija ulaže velike resurse u brendiranje imena ili proizvod. Murtezić ističe kako su svakom nogometnom savezu temelj brendiranja rezultati reprezentacije i njeni nastupi na najvećim svjetskim pozornicama. “Igrači su naš najveći brend bez sumnje. Naš je cilj da i Savez postane brend te razine, no to dosta ovisi o rezultatima reprezentacije. Ona je ta koja nas brendira, napominje prvi čovjek marketinga u Savezu, te dodaje kako se nipošto ne smije sva poslovna strategija staviti na nogometnu reprezentaciju jer je to opasan model budući da su rezultati uvijek varijabilna kategorija.
Nogometni savez Bosne i Hercegovine ima jasno opredjeljenje prema promociji i izvan nogometnog terena. Rade na promociji brendova preko društvenih mreža i multimedijalnih platformi koje u današnje informacijsko vrijeme polako preuzimaju primat u svijetu marketinga. “Takva politika Saveza pokazuje nam da je shvaćeno da bez cjelokupnog integriranog pristupa tržištu nema poslovnog uspjeha. Bez približavanja korisniku danas je nemoguće biti prepoznatljiv, budući da je budućnost biznisa sasvim sigurno socijalna. Važan je taj socijalni kapital”, naglašava Murtezić.
Marketing odnosa s javnošću
Oduvijek postoji rasprava gdje je granica između marketinga i PR-a. Takva postavka je ipak pretvrda za današnjicu. Zašto bi granice postojale? Danas je štetno razdvajati u potpunosti marketing od PR-a. Svakom dobrom marketingu je potreban PR koji će komunicirati s ciljnim skupinama. To nas dovodi do modela integrirane marketinške komunikacije ili preciznije do MPR-a, marketinga odnosa s javnošću.
Još je 80-ih godina prošlog stoljeća tadašnji direktor Applea, Jean-Louis Gassee, rekao kako je govorenje da si dobar čisti marketing, a PR je kada netko drugi govori da si dobar. Murtezić iskazuje suglasje s takvom postavkom te dodaje kako i marketing i PR imaju zajednički cilj predstavljanja bh. nogometa u najboljem svjetlu. Dodaje kako je NS BiH svjestan važnosti da ta dva odjela strateški surađuju te da u budućnosti planira postići rezultate koji će Savez podići na još veću razinu prepoznatljivosti i učinkovitosti. “Savez je napravio sistematizaciju za budućnost po kojoj marketinški i odjel odnosa s javnošću postaju jedan odjel. Ta integracija svakako će doprinijeti i do sada jako dobroj suradnji tih dvaju odjela. Jasno je da se integracijom ne smije izgubiti funkcija tih odjela nego naglašavam sinergijski učinak”.
Kvalitetna suradnja između marketinga i PR-a menadžmentu donosi poslovne rezultate. Stoga politika bh. Saveza ide u smjeru novih trendova. To je jedini put za poslovan uspjeh nogometne organizacije.