Prošlo je više od mjesec dana otkako je u odgojno-obrazovnim ustanovama BiH, počevši od vrtića, osnovnih i srednjih škola te fakulteta, prekinuto odvijanje nastavnog procesa. Svi su se uslijed pandemije koronavirusa morali prilagoditi novonastaloj situaciji i zaboraviti na klasičnu nastavu. Pred mjerodavnima je bio težak zadatak – u najkraćem mogućem roku organizirati se kako školska godina ne bi bila dovedena u pitanje. Uspostavljena je tako diljem BiH kakva-takva nastava na daljinu, ali bez obzira na brojne probleme, za samo mjesec dana online sustav bio je velik uspjeh obrazovnih ustanova koje su zajedno s učenicima, studentima, profesorima i roditeljima pokazale veliku odgovornost i htijenje i prihvatile online nastavu kao stvarnost.
Pozitivne reakcije
Nakon što je nastava prekinuta u FBiH, škole su po preporukama županijskih resornih ministarstava organizirale i u rekordnom roku započele nastavni proces na, za mnoge, novi način. Bio je to velik iskorak za brojne obrazovne ustanove nenaviknute na novonastalu situaciju. Međutim, kako od učenika tako i od profesora, ubrzo i neočekivano stižu pozitivne reakcije sa svih strana. S druge strane, ističu se i svojevrsni nedostaci, prije svega u tehničkoj osposobljenosti sudionika procesa i potrebi brzog osposobljavanja, ne samo učenika nego i profesora, za novonastali oblik izvođenja nastave, što je, svakako, poziv nadležnima da se u što skorije vrijeme krene u kontinuiran proces edukacija. Evidentna znanja, počevši od rada na WhatsAppu i njegovim grupama, Viberu, pa i Zoomu..., nisu dovoljna i treba ih proširivati kako kroz platformu koju, primjerice, nudi Sveučilište u Mostaru tako i kroz druge oblike, jer samo dobro obogaćen i sadržajan online pristup može biti kvalitetan nadomjestak neposrednoj nastavi. Sukladno brzoj reakciji Ministarstva obrazovanja, znanosti, kulture ZHŽ-a, i županijska Vlada donijela je odluku o angažiranju svih resursa i osoblja na procesu uspostave izvođenja nastave na daljinu u osnovnim i srednjim školama. - U uvjetima proglašenog stanja nepogode na području ZHŽ-a prouzročene neposrednom opasnošću od pojave koronavirusa (COVID-19), nalaže se izvođenje nastave na daljinu, i to isključivo preko platforme skole.sum.ba Sveučilišta u Mostaru - stoji u odluci Vlade ZHŽ-a. U novonastaloj situaciji svi sudionici procesa pokazali su veliku odgovornost i brzo se prilagodili velikom izazovu. Istina, još uvijek je rano govoriti kako će sama nastava završiti i kako će se organizirati matura, kraj školske godine i upisi u osnovne i srednje škole te fakultete, s čime se složila i resorna ministrica u Vladi ZHŽ-a Ružica Mikulić. Jedna profesorica širokobriješke Gimnazije kazala je o problemima s kojima se ona suočava u izvođenju online nastave. - Nas je troje u obitelji obuhvaćeno online nastavom, dvoje djece i ja, kao profesorica. Gotovo smo cijeli dan angažirani na mrežama i pokušavamo dati sve što se od nas traži i nekako uspijevamo. Jedno računalo, a nas više, pa kombiniramo razne oblike učenja i izgleda mi kako smo više uključeni u proces nastave u ovom trenutku, nego kada se nastava redovito odvijala u školskim učionicama - istaknula je.
Ministar obrazovanja u Vladi HN županije Rašid Hadžović išao je još korak dalje i predvidio kako će se neke stvari odvijati. - Bez obzira na to koliko će ova situacija trajati, djeca neće izgubiti školsku godinu i neće biti nadoknade sati - kazao je Hadžović te pohvalio učenike, studente, roditelje, nastavnike, profesore, ravnatelje i rektore jer su se odgovorno ponijeli i uhvatili ukoštac s online nastavom unatoč početnim nesnalaženjima i tehnološkim nedostacima.
Slično je i u Republici Srpskoj. Predsjednik Vlade RS-a Radovan Višković uvjeren je da se sa sigurnošću može kazati kako ove godine neće biti dopušten povratak učenika u školske klupe te da će ova školska godina biti privedena kraju onako kako je predviđeno uredbama i Zakonom u osnovnom i srednjem školstvu. Prema njegovim riječima, sva djeca u osnovnom i srednjem školstvu, kao i studenti, imat će uvjete završiti školsku godinu na način propisan zakonskim rješenjima.
- Jedino o čemu razmišljamo jest da ćemo vjerojatno početkom svibnja donijeti odluke koje će omogućiti studentima ispitne rokove, ali ne predavanja i vježbe, već samo ispitne rokove - zaključio je Višković.
Nepredviđena situacija
Ovakvu situaciju, ne samo u obrazovanju nego i u cijelom društvu, nitko nije predvidio i ne postoji još uvijek zakonski okvir za ponašanje u sličnim situacijama te će se, kako navode iz resornih ministarstava, stvari rješavati u hodu.
Podsjetimo, za vrijeme ratne 1992. godine u BiH, 7. travnja nadležno je ministarstvo donijelo odluku o prekidu izvođenja redovite nastave, a učenicima su zaključene ocjene i nastavna je godina zaključena.
U trenutačnoj je situaciji, pak, do samog kraja nastavne godine kroz odvijanje nastave na daljinu i takav vid učenja ostalo još niz nedovršenih aktivnosti - matura, izbor učenika generacije, upisi u osnovne i srednje škole, fakultete...•
Mnoge škole u BiH muku muče i s nedostatkom informatičke opreme nužne za izvođenje online nastave, a resorni ministri apeliraju na pomoć. Unesco BiH tako je Ministarstvu obrazovanja, znanosti, kulture i sporta ZHŽ-a donirao 40 tableta kao pomoć u online nastavi za učenike koji potječu iz socijalno ugroženih obitelji. Ministarstvo će ih raspodijeliti po školama u gradovima, odnosno općinama ZHŽ-a, tako da će svaki grad/općina dobiti isti broj uređaja, a škole će ih naknadno podijeliti učenicima u najvećoj potrebi.
Ministrica prosvjete i kulture u Republici Srpskoj Natalija Trivić kazala je kako će učenici u RS-u biti ocjenjivani na osnovi truda i angažmana tijekom održavanja online nastave i da će takav vid nastave trajati do sredine lipnja. Na sjednici Vlade RS-a prihvaćen je i prijedlog uputa o praćenju, vrednovanju i ocjenjivanju učenika u osnovnim i srednjim školama prilikom izvođenja nastave na daljinu, a učenicima koji ne budu zadovoljni ocjenom bit će omogućeno polaganje razrednog ispita pred povjerenstvom. Primarno će biti vrednovan angažman učenika u komunikaciji i interaktivnosti preko kratkih pismenih testova, pisanja eseja ili audio i videoprezentacija.