Online trgovina posljednjih godina sve je zastupljenija u BiH. Posebice posljednjih pola godine kad se sa sigurnošću može reći da je u potpunosti potisnula tradicionalan način kupnje, piše Večernji list BiH. No, online trgovina, koliko god bila dostupna i lakša jer iz udobnosti svojeg doma možete naručiti bilo koji proizvod da vam stigne na kućnu adresu, sa sobom nosi bezbroj zamki u koje sve češće padaju bh. građani, što su nam i potvrdili iz Udruge za zaštitu potrošača “Don”.
Digitalni svijet
- Zatvaranje trgovina u vrijeme pandemije povećalo je online kupnju, što je i bilo logično jer se većina tvrtki prebacila u digitalni svijet. Online trgovina u vrijeme pandemije doživjela je skok od 50% u odnosu na isto razdoblje lani. Većina bh. građana masovno se okrenula internetu, pa čak i oni koji ranije nisu ni pomišljali na to - kaže nam djelatnik Udruge “Don”, ističući probleme, ali i posljedice ovog načina kupnje. - Najveći problem je taj što nije zakonski reguliran. Bilo tko može otvoriti stranicu na društvenim mrežama i prodavati odjeću obuću, elektroničke uređaje..., što je dovelo do masovne prodaje na internetu. No, i tu imamo nekoliko načina funkcioniranja. Postoje trgovci koji rade legalno, registrirani su, na službenim stranicama imaju točno objašnjen način kupnje i zamjene robe. Postoje tvrtke koje rade polulegalno, odnosno ne žele vratiti novac kupcu ili izvršiti zamjenu proizvoda, a tu je i treća skupna koja je bazirana samo na prijevarama. Osim pritužbi za materijalne prijevare, sve je više kupaca od kojih se traže i osobni podaci poput JMBG-a, broja osobne ili slično. Iako nisu materijalno oštećeni, postavlja se pitanje što se uopće radi s tim podacima, u koje svrhe se koriste - kaže nam navodeći i problem nagradnih igara. - Osim navedenog, sve prisutnije su lažne nagradne igre koje se organiziraju na društvenim mrežama. Riječ je o tome da se jave kupcima i kažu da su baš oni izabrani za nagradu, ali zauzvrat traže uplatu od, primjerice, 30 KM, što će pokriti troškove prijevoza, a na kraju dobiju proizvod vrijednosti 5 KM - kaže nam. Inače, ovakvih i sličnih pritužbi sve više dolazi na adrese udruga za zaštitu potrošača. Tako je kupcu umjesto crne kožne jakne došla bijela od skaja, umjesto medicinskih papuča poderane kućne, a modne majice nerijetko su bile zamijenjene krpama za posuđe.
Zakonsko rješenje
I dok internetska trgovina cvjeta, potrošači se sve češće nalaze u problemu. No, i tu ima rješenje, kažu nam. - U rješavanje problema svi se moraju uključiti. Kad bi se kaznilo nekoliko internetskih prodavača, sve bi se vrlo brzo dovelu u red. S druge strane, oni koji se bave internetskom trgovinom ne plaćaju nikakve obveze prema državi, što se svakako treba zakonski regulirati, jer država ne naplaćuje ništa, a potrošači su nesigurni. Ako online trgovina na pravi način funkcionira u svijetu, onda može i u BiH - zaključili su, pozivajući potrošače na oprez. •