Federalna Vlada je uputila Parlamentu FBiH na usvajanje po žurnoj proceduri prijedlog zakona o izmjeni Zakona o ovršnom postupku.
Razlozi zbog kojih se zakon mijenja sadržani su u činjenici prema kojoj je ustavnopravni temelj za donošenje ovog zakona utvrđen prilikom njegovog prvog usvajanja te u činjenici da je ovaj zakon do sada više puta mijenjan, piše Večernji list BiH. No, ključni razlog za donošenje zakona o izmjeni Zakona o ovršnom postupku predstavlja postupanje u skladu s odlukom Ustavnog suda BiH iz 2010. godine. Podsjećanja radi, provođenje predmetne odluke Ustavnog suda BiH bilo je predmetom i ranijeg prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ovršnom postupku FBiH iz srpnja 2012. godine, koji nije usvojen od Parlamenta Federacije BiH, odnosno koji je po ocjeni predlagača da neće dobiti potrebnu većinu glasova, povučen iz procedure u Parlamentu.
Bez jasnih kriterija
Ustavni sud je zaključio da odredbe čl. 137a. i 137b. Zakona o dopunama Zakona o ovršnom postupku nisu sukladne pravu na pravično suđenje iz članka II/3.e Ustava Bosne i Hercegovine i članka 6. stavak 1. Europske konvencije. Naime, ustanove koje se u cjelini ili djelomice financiraju iz proračuna, ako protiv njih dođe do izvršenja na temelju pravomoćne sudske odluke, mogu zahtijevati da se od izvršenja izuzmu sva novčana sredstva kojima raspolaže ta ustanova, tvrdeći da im ta sredstva služe za vršenje djelatnosti od javnog interesa i osiguravanje ostvarivanja prava, piše Večernji list BiH.
U tom slučaju nadležni sud nema jasne kriterije na temelju kojih bi mogao pouzdano utvrditi služe li ta sredstva zaista navedenoj ustanovi za vršenje djelatnosti od javnog interesa i osiguravanje ostvarivanja prava, čime je postupak izvršenja na temelju pravomoćne sudske odluke postao nedjelotvoran pravni lijek u konkretnom slučaju.
Onemogućeno pravo
Na ovaj način, prema mišljenju Ustavnog suda, u odnosu na povjeritelje koji posjeduju pravomoćne sudske odluke protiv navedenih ustanova dovedena je u pitanje suština prava iz Europske konvencije, tj. onemogućeno im je pravo prinudnim putem ostvariti izvršenje pravomoćne sudske odluke, što, nesporno, predstavlja dio i suštinu navedenog člana Europske konvencije.
S obzirom da je predmetna odluka Ustavnog suda BiH bila predmetom izmjena i dopuna Zakona o ovršnom postupku iz srpnja 2012. godine koji je sadržavao i prijedloge drugih izmjena navedenog zakona, predlagatelj se opredijelio da se ova odredba izdvoji iz teksta prethodnih zakonskih izmjena i samostalno uputi u proceduru po žurnom postupku.
Zbog svega navedenog, u prijedlogu zakona o izmjeni Zakona o ovršnom postupku doći će do promjene nekoliko odredbi. Konkretno, izuzeta su od ovrhe novčana sredstva ustanova koja služe za obnašanje djelatnosti od javnog interesa i koje osiguravaju ostvarivanje prava iz članka 79 a. ovog zakona.
Mjerodavni sud u svakom konkretnom slučaju odlučuje o ispunjenju uvjeta za izuzimanje od ovrhe iz prethodnog članka.