Sve razine vlasti u Federaciji BiH trebaju poštivati poseban karakter Zakona o načelima lokalne samouprave te u skladu s tim raditi na usuglašavanju velikog broja sektorskih zakona sa Zakonom, jedna je od ključnih poruka koje su se mogle čuti jučer u Ljubuškom nakon održane sjednice Predsjedništva Skupštine Saveza općina i gradova Federacije Bosne i Hercegovine, piše Večernji list BiH.
Zaključci
Na sjednici su razmatrana mnogobrojna pitanja od značaja za jedinice lokalne samouprave. Usvojena su izvješća sa sjednica radnih tijela Saveza, a Predsjedništvo je dalo punu podršku zaključcima s panel-rasprave "Jamstvo lokalne autonomije u FBiH kroz usklađenost sa standardima Europske povelje o lokalnoj samoupravi" održane 25. travnja 2024. godine u organizaciji Saveza i Vijeća Europe. Članovi Predsjedništva podržali su i inicijativu za održavanje radno-konzultativnog sastanka koju je Savezu uputilo Federalno ministarstvo rada i socijalne politike.
Ovom prilikom gradonačelnik Ljubuškog Vedran Markotić naglasio je da je Savez općina i gradova FBiH jedinstvena organizacija koja okuplja predstavnike iz različitih političkih opcija koji donose zajedničke odluke kada su u pitanju teme značajne za lokalne zajednice.
Podsjećamo, na spomenutoj panel-raspravi doneseno je petnaestak zaključaka koji se odnose, prije svega, na nužnost dosljednog i bezrezervnog poštovanja posebnog karaktera Zakona o načelima lokalne samouprave u FBiH. Jedan od zaključaka panel-rasprave je kako se zahtijeva od svih razina vlasti u Federaciji da dosljedno i bezrezervno poštuju poseban karakter Zakona o načelima lokalne samouprave u FBiH koji je, prema mišljenju i preporukama Kongresa lokalnih i regionalnih vlasti Europe, u potpunosti usklađen s načelima i standardima Europske povelje o lokalnoj samoupravi. Zaključak je kako Savez općina i gradova FBiH naglašava i upućuje apel prema izvršnoj i zakonodavnoj vlasti u FBiH da izvrše zakonsku obvezu usklađivanja propisa sa Zakonom o načelima lokalne samouprave u Federaciji Bosne i Hercegovine utvrđenu članom 58. ovog Zakona tako da se izvrši prijenos poslova i nadležnosti, kao i odgovornosti dodijeljenih jedinicama lokalne samouprave. Zaključeno je i kako će se tražiti od viših razina vlasti da prilikom usvajanja zakona i drugih propisa poštuju načela iz Europske povelje o lokalnoj samoupravi, osiguravajući dovoljna financijska sredstva za izvršavanje dodatno delegiranih rashodovnih nadležnosti općinama i gradovima u Federaciji te se daje prijedlog za donošenje Zakona o financiranju jedinica lokalne samouprave ili novog Zakona o pripadnosti javnih prihoda u Federaciji, kojim bi se ova materija bolje uredila.
U jednom od zaključaka navodi se i kako je Ustavni sud Federacije BiH, odlučujući po zahtjevima za zaštitu prava na lokalnu samoupravu, do veljače 2024. godine donio 117 presuda. U apsolutnoj većini slučajeva presude su riješene u korist jedinica lokalne samouprave, odnosno utvrđena je povreda prava na lokalnu samoupravu. Ustavni sud FBiH do sada je pokazao visok stupanj razumijevanja za probleme s kojima se susreću jedinice lokalne samouprave u FBiH, međutim, iz Saveza ističu kako je problem neprovođenje ovih presuda.
Među zaključcima je i onaj koji govori kako se općine i gradovi u Federaciji susreću s prijenosom rashodovnih nadležnosti, a koji ne prati prijenos adekvatnih izvora financiranja, čime se dovodi u pitanje kvaliteta i dostupnost javnih usluga na lokalnoj razini, a u nekim slučajevima i samo funkcioniranje jedinica lokalne samouprave. Ovaj problem posebno je izražen u malim i fiskalno ranjivim općinama.
Vanjski dug
U konačnici, kada je riječ o zaključcima s trećeg panela, navedeno je kako postojeći sustav otplate vanjskog duga BiH, odnosno metodologija raspodjele javnih prihoda u FBiH, ne osigurava da svaka razina vlasti dobije i zakonski definirani udio u raspodjeli javnih prihoda. Na ovaj način realni udio općina i gradova u raspodjeli javnih prihoda između razina vlasti u FBiH značajno je umanjen na godišnjoj razini.