Netaknuta priroda, brojne rijeke, jezera, čist planinski zrak, niz kulturno-povijesnih spomenika koji čekaju biti “otkriveni”... samo su dio ljepota kojima se Bosna i Hercegovina može pohvaliti te zbog čega se sve češće svrstava na mapu iznimno značajnih turističkih destinacija u svjetskim okvirima, piše Večernji list BiH.
Uvezivanje
No, ova sezona, osim što donosi niz izazova zbog pandemije, bit će i test razvoja održivog turizma kojim se štiti prirodna i kulturna baština, ali i test uvezivanja turizma s drugim srodnim ekonomskim granama.
Upravo je održivost u fokusu nekih od važnih projekata koji se trenutačno provode u BiH.
Među njima posebno se ističe petogodišnji projekt razvoja održivog turizma u Bosni i Hercegovini, a koji je pokrenula Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID) te koji za cilj ima ostvarivanje suradnje među svim razinama vlasti, gospodarstvom i lokalnim zajednicama, kroz koju će se podržati oporavak turističkog sektora u BiH od negativnog utjecaja pandemije.
Projekt je vrijedan čak 20 milijuna američkih dolara te će dovesti do pružanja iznimno važne podrške dalekosežnom ekonomskom razvoju koji je pokrenut turizmom te promociji društvene harmonije kroz prirodno aktiviranje bogatog kulturnog nasljeđa i prirodnih ljepota BiH.
Istodobno, potencijali za gospodarski oporavak izviru i iz činjenice da se turistička ponuda u BiH može uvezati s nekoliko drugih gospodarskih grana, kao što je poljoprivreda, te se kroz proces brendiranja domaćih, autohtonih prehrambenih proizvoda može otvoriti nova dimenzija koja će u turističku ponudu uključiti veći broj aktera od polja do tržnice. Poznato je kako današnji pristup turizmu uključuje činjenicu kako su zahtjevi i očekivanja potrošača u pogledu specifičnosti kvalitete proizvoda, njegovih osobina koje nose oznaku određene kvalitete sve veći, a poseban značaj pridaje se brendiranju poljoprivredno-prehrambenih proizvoda.
S obzirom na situaciju u kojoj u Bosni i Hercegovini postoji veliki potencijal za zaštitu proizvoda jednom od oznaka kvalitete (izvorni proizvod, proizvod sa zaštićenim zemljopisnim podrijetlom ili zajamčeno tradicionalni specijalitet), vrlo je bitno nastaviti provoditi aktivnosti u smjeru bolje prepoznatljivosti. Istodobno, turizam cilja na održivost ekosustava.
Federalna ministrica okoliša i turizma Edita Đapo ovoga je tjedna sudjelovala na konferenciji “Turizam kao prekretnica ekonomskog oporavka”, koja je u organizaciji Izaslanstva Europske unije u BiH održana u Sarajevu, te je tom prilikom potvrdila kako se u suradnji s GIZ-om intenzivno radi na promoviranju BiH kao “zelene destinacije”, pri čemu se koristi primjer Slovenije.
U pripremi je i izrada sektorske strategije, koja je planirana uz podršku USAID-ova projekta “Turizam”. Đapo je sudjelovala na panelu “Oživljavanje turizma” u kojem su također sudjelovali šef Izaslanstva Europske unije u BiH Johann Sattler, veleposlanik SAD-a u BiH Eric Nelson, veleposlanik Grčke u BiH Dimitrios Papandreou te ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH Staša Košarac.
Suradnja
U kontekstu pomoći sektoru ukazala je na podršku Vlade u okolnostima pandemije te je podsjetila kako je za turističko-ugostiteljski sektor, kao najviše pogođenu gospodarsku granu, izdvojeno 30 milijuna maraka tijekom prošle godine.
Kada je pak riječ o aktivnostima u idućem razdoblju, ukazala je na važnost suradnje s privatnim sektorom, ali i međunarodnim partnerima te je istaknula i oznaku Safe Travel destinacije koju je BiH dobila od Svjetskog turističkog vijeća zahvaljujući naporima entitetskih ministarstava, a uz podršku USAID-ova projekta “Turizam”. Pred turističkim sektorom u BiH niz je prilika koje će trebati iskoristiti vodeći se mišlju dugoročnog napretka, očuvanja okoliša i stvaranja novih radnih mjesta.