Sprečavanje sukoba interesa u pravosuđu već je neko vrijeme tema strukturnog dijaloga o pravosuđu između EU i BiH, a koji se bavi reformama i jačanjem pravosuđa u skladu s relevantnim zakonodavstvom EU i europskim standardima. Predstavnici EU podržavaju stajališta tima stručnjaka kako, općenito govoreći, postojeći mehanizam za sprečavanje i rješavanje situacija sukoba interesa unutar VSTV-a predviđen pravilnikom koji je na snazi od svibnja 2014. u velikoj mjeri odgovara statusu i nadležnostima VSTV-a i ne povlači pitanja vezana uz hijerarhiju propisa, odnosno kolizija. Vezano uz sadržaj pravilnika, predstavnici EU su uzeli u obzir i podržali stav stručnjaka iz država članica EU kako institucija koja uživa takvu razinu institucionalne neovisnosti koja je bez presedana, mora omogućiti jasne i stroge mjere na sprečavanju sukoba interesa.
Zbog povijesnog konteksta i specifičnih okolnosti pod kojima je VSTV osnovan, neovisnost i odgovornosti ovog tijela su mnogo veće nego u većini država članica EU.
Stroga pravila
Ovo se osobito odnosi na središnju i aktivnu ulogu koju VSTV ima u upravljanju i reguliranju svim aspektima pristupa karijerama u pravosuđu (od provođenja javnih natječaja, procesa ispitivanja do konačnog imenovanja), kao i razmatranje ocjena rada i unapređenja i sudaca i tužitelja.
Uz ovo stajalište zasnovano na usporedbi institucija, potrebno je napomenuti i to da VSTV također radi potpuno neovisno o ostalim stupovima vlasti u državi, izvršne i zakonodavne.
Drugim riječima, VSTV mora imati stroža pravila o integritetu i odgovornosti svojih članova u razmjeru s razinom samo regulatornih ovlasti koje su povjerene takvoj instituciji, donosi portal Večernjeg lista BiH Vecernji.ba.
S obzirom na važnu ulogu u učvršćivanju vladavine prava u cijeloj BiH, VSTV ima ključnu odgovornost za jačanje profesionalnosti i odgovornosti u pravosuđu.
Iz tog razloga, pitanje sukoba interesa bi trebalo urediti uz pomoć jasnih parametara kako bi se regulatorno tijelo izdiglo iznad bilo kakve sumnje i mogućnosti klijentelizma.
Klijentelizam
Propisati jasnu granicu, kao i strogi postupak kontrole, za članove vijeća i nositelje pravosudnih dužnosti za angažman u izvansudskim aktivnostima i primanje ad hoc honorara, koje su nespojive s vršenjem pravosudne dužnosti (izuzev vođenja obuka za zaposlene u pravosuđu ili povremenih predavanja na javnim sveučilištima), a što bi narušilo dojam nepristranosti, časti, reputacije, ili na drugi način išlo na štetu pravosuđa i percepcije javnosti.
Uvesti mehanizam koji će osigurati točno i transparentno navođenje imovine svih nositelja pravosudnih dužnosti u skladu s najboljim međunarodnim standardima i praksama te kompatibilan s pravima pojedinca na privatnost, a koji će obuhvatiti i postupak provjere i sprečavanja lažnog navođenja.