Igračke povezane s internetom u samom su vrhu božićnih želja mališana jer ih slušaju, pričaju, vide i inteligentno reagiraju. A roditeljima su cjenovno sve prihvatljivije. No tko je u ovo predblagdansko vrijeme već napravio plan za kupnju, primjerice, I-Que robota, Furby Connecta, Toy-fi Teddyja, CloudPetsa, igračaka koje su itekako ranjive na hakerske napade jer gotovo nitko ne provjerava njihovu sigurnost, ili pak pametnih satova za djecu poput Xplore, the Viksfjord ili pametnog sata Gator 2, koji bi mogli omogućiti neovlašteno lociranje djece ili davanje lažnih informacija roditeljima o njihovu ponašanju, morao bi dvaput promisliti.
Hakeri se i pohvalili
– Većina se pametnih igračaka ubraja u IoT (Internet of Things) skupinu jeftinih uređaja spojenih na snažan server na internetu čije napredne funkcionalnosti međusobno dijele. Kupnjom igračke u kuću unosite kamere, mikrofone i senzore pokreta koji snimke djece mogu slati proizvođaču igračke, a što će on sa snimkama i kako će ih zaštititi, u pravilu nije nešto na što možete utjecati – kažu iz hrvatsko-britanske tvrtke za zaštitu podataka Ostendo Consulting. Poznata hakerska skupina OurMine nedavno je provalila u Sony Playstation Network, Twitter račun kreatora igre Pokemon Go Jimmyja Walesa, pa čak i u Pinterest račun osnivača Facebooka Marka Zuckerberga. Sa servera jednog od najnaprednijih proizvođača igračaka Vtecha, ukradeni su, tvrde, osobni podaci više od 6 milijuna djece.
Pozornost na kvadrat
A to se ne bi ni saznalo da hakeri to nisu sami objavili kako bi upozorili na zanemarivanje aspekta sigurnosti u proizvodnji pametnih igračaka. Većina organizacija koje prikupljaju i obrađuju osobne podatke nije u stanju identificirati uspješne provale u vlastite IT sustave ni krađu podataka. Stoga iz Ostendo Consultinga upozoravaju roditelje da kod kupnje božićnog dara za djecu obratite pažnju na sedam ključnih točaka za zaštitu privatnosti svoje djece. Nedostaje li koja ili nisu zadovoljni onime što opisuje, možda je najbolje kupiti nešto drugo.