Izvješće o obavljenim inspekcijskim nadzorima iz oblasti zašite od požara iz nadležnosti Ministarstva unutarnjih poslova FBiH za 2016. pokazuje kako je ova iznimno važna oblast u praksi praktički neprimjenjiva, piše Večernji list BiH.
Preventivne mjere
- Praksa je pokazala, a što se vidi iz zahtjeva gospodarskih subjekata i drugih pravnih osoba, te velikog broja upita i inspekcijskih pregleda, da je poduzimanje preventivnih mjera iz oblasti zaštite od požara otežano i dovodi do poteškoća u radu gospodarskih subjekata zbog postojanja velikog broja tijela uprave koja vrše poslove inspekcijskog nadzora iz oblasti zaštite od požara. Trenutačno tu djelatnost vrše četiri tijela (FMUP, FUCZ, ŽMUP i ŽUCZ). Smatramo da je postojeći Zakon o zaštiti od požara i vatrogastvu s aspekta njegove primjenjivosti, kao i podzakonskih akata, nedorečen, nedovoljno formuliran u segmentu inspekcijskog nadzora, kao i nejasan u pogledu definiranja nadležnosti. Tako se stvara paralelizam, odnosno dupliranje nadležnosti kroz inspekcijski nadzor te su poslovi iz nadležnosti inspekcija Federalne uprave civilne zaštite i županijskih uprava civilne zaštite, s jedne strane, i Federalnog ministarstva unutarnjih poslova i županijskih ministarstava, s druge strane, isprepletene - stoji u obrazloženju. Analizirajući Zakon o zaštiti od požara i vatrogastvu, utvrđeno je da su poslovi iz protupožarne zaštite (inspekcijski poslovi) podijeljeni između Federalne uprave civilne zaštite i Federalnog ministarstva te županijskih ministarstava unutarnjih poslova. Podjela poslova protupožarne zašite između tijela uprave izražena je u podzakonskim propisima koji su doneseni na osnovi Zakona o zaštiti od požara i vatrogastvu. U tim propisima utvrđeno je da upravne i stručne poslove protupožarne zaštite obavljaju Federalna uprava civilne zaštite, Federalno ministarstvo energetike, rudarstava i industrije, županijska ministarstva unutarnjih poslova i dr. Inspekcija zaštite od požara, u suradnji sa županijskim inspektorima za zaštitu od požara, sudjelovala je u izradi zakona o izmjeni i dopuni postojećeg zakona koji tretira ovu oblast s konkretnim prijedlozima i primjedbama, gdje je sugerirano na postojeće nedostatke i ukazana izričita nadležnost nad primjenom istog, koji bi se trebali provesti kroz Zakon. Inspekcija zaštite od požara je u razdoblju od 1. siječnja do 31. prosinca 2016. izvršila ukupno 192 nadzora (redoviti, kontrolni i izvanredni), s ciljem da se utvrdi provode li pravni subjekti propisane mjere zaštite od požara.
Kontrola i zaštita
U okviru neposredne nadležnosti inspekcija zašite od požara nalagala je mjere preko odluke i izdala tri prekršajna naloga, a kao drugostupanjsko tijelo rješavala je sedam žalbi koje su dostavile pravne osobe na izrečene mjere protiv odluke županijskih inspektora za zaštitu od požara iz županijskih MUP-ova. Aktivnosti federalnih inspektora za zaštitu od požara tijekom 2016. godine, osim redovitih aktivnosti, bile su usmjerene i na povećanu kontrolu primjene mjera zaštite od požara u pravnim osobama koje skladište zapaljive tekućine kapaciteta iznad 1000 m3; skladištima zapaljivih plinova kapaciteta iznad 30 m3; skladištima zapaljivih plinova u bocama kapaciteta iznad 5000 kg; pravnim osobama koje se bave proizvodnjom i skladištenjem eksplozivnih tvari, zapaljivih tekućina i plinova, kao i prometom opasnih tvari u dijelu za koje je nadležno ministarstvo. Tom prilikom, osim usmenih preventivnih upozorenja, izdane su i odluke o zabranama i upozorenjima glede opasnosti zbog nepoduzimanja mjera zaštite od požara, kao i zbog nestručnog rukovanja zapaljivim tekućinama i plinovima, a što može dovesti do požara i eksplozije.•