Prema podacima Uprave za neizravno oporezivanje BiH, tijekom prošle godine u BiH je uvezeno 72.237 automobila, za koje su vlasnici izdvojili više od 1,2 milijarde KM, računajući plaćena davanja, piše Večernji list BiH.
Da je prošle godine drastično skočio uvoz automobila u odnosu na godinu prije, pokazuje podatak da su tijekom 2022. u BiH došla 55.224 vozila, za koja je izdvojeno oko 960 milijuna KM, računajući plaćena davanja. Drastično je skočio i uvoz električnih automobila prošle godine, kojih je stiglo 240, dok je godinu prije uvezeno njih 69. Uvezena električna vozila vlasnike su prošle godine koštala oko 18,5 milijuna KM. Skočio je i uvoz hibridnih vozila. Prošle godine uvezeno je 1512 hibridnih vozila, od kojih je 1150 novih, a 362 rabljena i za koje je ukupno izdvojeno gotovo 100 milijuna KM. Tijekom 2022. godine u BiH je došlo 610 hibridnih vozila koja su vlasnike stajala oko 40 milijuna KM.
Najstariji u Europi
Od ukupno 72.237 uvezenih automobila u prošloj godini, čak 62.873 su rabljena. Kupnja rabljenog automobila nije odraz želje građana BiH da posjeduju vozila na izmaku snaga, već ekonomske situacije. Uz bh. životni standard teško je uštedjeti dovoljno novca za kupnju čak i rabljenog automobila, dok o novom mogu razmišljati samo rijetki. Koliko smo siromašni, dovoljno govori i podatak da nam je vozni park najstariji u Europi. Naime, prosječna starost automobila u BiH je 19 godina. Prema podacima Bh. automoto kluba (BiHAMK), na cestama u BiH gotovo je 1,185.000 vozila, a više od 41% registriranih starije je od 22 godine.Više od 60% voznog parka starije je od 13 godina. Broj vozila starijih od 26 godina, nažalost, još čini gotovo petinu ukupnog voznog parka, dok broj vozila s Euro 3 i Euro 4 motorom čini gotovo polovinu ukupnog broja registriranih motornih vozila. Posjedovanje automobila trebalo bi biti nešto što je uobičajeno, a ne luksuzno. Nažalost, kod nas su i osnovne potrepštine postale luksuz. Pa tako građanin BiH koji želi kupiti rabljeni automobil koji košta 20.000 KM za to treba izdvojiti 15 prosječnih mjesečnih plaća, čiji je iznos 1304 KM. Treba imati na umu da bi ova računica značila kako kupac neće trošiti ni marke svoje plaće na bilo što drugo, nego će sve što zaradi štedjeti za automobil. Stvari su u praksi ipak malo drugačije, pogotovo kada se u obzir uzme činjenica da su cijene svih nužnih namirnica previsoke te da, ako bi potencijalni kupac i mogao odvajati cijelu plaću sa strane jer, primjera radi, živi s partnerom, život dviju osoba od jedne plaće sveo bi se tek na preživljavanje.
Ima se, može se
S druge strane, za neke nema krize. Za pet najskupljih automobila koji su uvezeni u Bosnu i Hercegovinu prošle godine vlasnici su izdvojili više od 2,4 milijuna KM. Najskuplji automobil koji je uvezen u BiH 2023. godine je Mercedes Benz Maybach S 680 4 MATIC, koji je vlasnika koštao ukupno 590.097 KM, računajući i plaćena davanja. Drugi uvezeni automobil po visini cijene je Ferrari F8 Tributo, koji je plaćen 566.105 KM, računajući davanja. Slijedi Porsche - 911 GT3, za koji je vlasnik "iskeširao" 450.383 KM. Na četvrtom mjestu je Porsche - 911 Turbo S, koji je koštao 414.367 KM. U pet najskupljih vozila koja su tijekom prošle godine stigla u BiH je i Mercedes - AMG G 63, koji je plaćen 412.432 KM. •