Zbog potpuno netočnih navoda koji se se pojavljuju u medijima, a koje je iznio Nikola Grbić, predsjednik Udruge prevoznika za unutarnji i međunarodni transport Republike Srpske, dužni smo iznijeti točnu informaciju i prenijeti svoj stav, navodi se u regiranju Uprave za neizravno oporezivanje BiH.
- Potpuno su netočne i neutemeljene tvrdnje koje je u javnost iznio Nikola Grbić da "UNO usmjerava prevoznike na carinske terminale u privatnom vlasništvu kako bi se istima plaćalo korištenje terminala". Razlog za povećan broj kamiona u carinskim terminalaima nije Uprava za neizravno oporezivanje, već je primjena novog Zakona o carinskoj politici BiH. Podsjećamo, sva odobrenja za pojednostavljene carinske postupke koje su izvoznici i uvoznici imali ranije, bila su izdana u skladu sa prethodnim zakonom, koji se više ne primjenjuje.
Zato su se ta odobrenja mogla koristiti samo šest mjeseci od početka primjene novog Zakona o carinskoj politici BiH, što je isteklo 1.2.2023. (jer je novi Zakon stupio na snagu 1.8.2022.). Dakle, sve tvrtke koje su imale od ranije odobrenja za pojednostavljene carinske postupke trebale su već nakon 1.8.2022. podnijeti u UNO zahtjeve da im se izadaju nova odobrenja u skladu sa novim Zakonom o carinskoj politici BiH, navode iz UNO-a. Svi oni koji su na vrijeme podnijeli zahtjeve dobili su nova odobrenja za pojednostavljene carinske postuke i rade potpuno normalno kao što su radili i prije, bez potrebe da njihovi kamioni odlaze na carinske terminale. Oni obveznici koji nisu na vrijeme podnijeli zahtjev Upravi da dobiju nova odobrenja, moraju ići u redovitu carinsku proceduru dok im se ne odobri pojednostavljeni carinski postupak (lokalno ili kućno carinjenje, ovlašteni uvoznik, ovlašteni izvoznik…).Poseba situacija je sa pojednostavljenim carinskim postupkom po fakturi, zato što novi Zakon o carinskoj politici BiH (i novi podzakonski akti), nije ni predviđao da postoji ovo pojednostavljenje. Međutim, na zakašnjeli zahtjev gospodarstva Vijeća ministara BiH je tek krajem siječnja 2023. usvojio Odluku o izmjeni i dopuni odluke o provođenju Zakona o carinskoj politici BiH, kojim je opet dana mogućnost i pojednostavljenog carinskog postupka po fakturi. Ova odluka Vijeća ministara BiH je stupila na snagu tek 4. veljače 2023., što znači da su obveznici mogli tek od ponedeljka 6. veljače 2023. podnositi zahtjeve Upravi za ovaj pojednostavljeni carinski postupak. Uprava će pokušati u najkraćem vremenskom roku izdati odobrenja svima koji ispune propisane uvjete, a u međuvremnu smo čak izašli u susret poslovnoj zajednici na način da smo produžili radno vrijeme pojedinih carinskih ispostava do 22 sata, posebno onih ispostava gdje je sada veliki broj kamiona i predmeta u redovitom carinskom postupku.
Iz svega navedenog proizilazi da nije UNO bilo šta izmijenila, već je primjena novog zakonskog rješenja uvjetovala potrebu izdavanja novih odobrenja za pojednostavljene carinske postuke. Ove činjenice ukazuju na potpunu nelogičnost u izjavama Nikole Grbića kako UNO usmjerava kamione na carinske terminale koji su u privatnom vlasništvu. Oni obveznici koji su na vrijeme podnijeli zahtjev i u skladu sa novim zakonskim rješenjem na vrijeme dobili nova odobrenja za pojednostavljene carinske postupke ne moraju uopće ni ići na carinske terminale, već sve završavaju kao i ranije. Oni koji moraju ići na carinski terminal u redovit carinski postupak to moraju zbog primjene novog Zakona, a ne zbog UNO. Uprava će učiniti sve što može da i ti gospodarstveici dobiju odobrenja za pojednostavljene carinske postupke što prije, priopćeno je iz UNO-a BiH.