Učenici OŠ “Lepenica”, Kiseljak, na stručan i prilagođen način upoznati su s problemom vršnjačkoga nasilja, uključujući i posljedice za žrtvu i njezinu obitelj, piše Večernji list BiH. Pojedinačna predavanja učenicima šestoga, sedmoga i osmog razreda održao je pedagog škole Danijel Blažević, a planirana su i predavanja za učenike razredne nastave. Polazeći od činjenice kako su i u BiH u posljednje vrijeme sve češći primjeri nasilja među vršnjacima, u školi, na ulici, na internetu, u javnom prijevozu, kako ne postoji pravilo te da se nasilje može dogoditi svugdje i svakome, učenici OŠ “Lepenica” upoznati su s definicijom vršnjačkog nasilja, vrstama nasilja, psihološkim profilima žrtve i nasilnika te načinom kako se oduprijeti nasilju.
Treba se ponašati hrabro
Cilj je probuditi svijest kod učenika da je nasilje širok pojam, odnosno da je prisutno svakodnevno i u njihovu bližem okruženju, čak i u domovima, često i posredstvom suvremene tehnologije. Nasilnik za žrtve najčešće bira mirne, nesigurne, plačljive osobe, osobe s posebnim potrebama, slabijeg imovinskoga stanja, tjelesno slabiju i nespretniju djecu, odnosno djecu koja u nekom pogledu predstavljaju manjinu u odnosu na ostale. Školarci su upoznati i s traumama koje nose žrtve nasilja. Djeca žrtve nasilja postaju plašljiva, povučena, površna, nemirna, nezainteresirana i lijena. Često se počinju ljutiti za svaku sitnicu, sklona su varanju, laži, prkosu, krađi i bježanju od obveza i odgovornosti. Vrlo čest slučaj je da žrtva s vremenom postane nasilnik, odnosno većina maloljetnih delinkvenata su nekada bili žrtve. Upravo su to djeca koja odrastaju u nesređenoj obitelji u kojoj prevladavaju svađe i nasilje. Dijete iz takve obitelji ne poznaje normalne modele rješavanja problema i često agresivnost smatra normalnim načinom. Učenici su dobili i naputak kako se postaviti prema problemu, odnosno kako ne bi smjeli biti promatrači nasilja ili nijemi svjedoci. - U ulozi žrtve treba se ponašati hrabro, čak i kada smo jako uplašeni, treba podići glavu, uspravno hodati i ignorirati nasilnika.
Prevencija nasilja
Treba se zauzeti za sebe, povjeriti se odrasloj osobi i prijateljima te nikada na nasilje odgovarati nasiljem. Naglašeno je i kako je škola svakodnevno dužna poticati na prevenciju nasilja. U tom kontekstu Ministarstvo obrazovanja, znanosti, kulture i športa SBŽ 2013. izradilo je “Protokol o postupanju u slučaju nasilja”. Učenicima je poručeno da probleme ne smiju rješavati nasiljem, nego razgovorom, radom i znanjem.