Za i Protiv

Sučelili smo Stožer i Klub nacionalnih manjina: Treba li se održati referendum?

ćirilica (1)
Foto: Grgur Žućko/PIXSELL
1/5
13.12.2013.
u 17:00

Hoće li se u Hrvatskoj održati još jedan referendum? Argumente "ZA" i "PROTIV" održavanja referenduma iznosi Stožer za obranu hrvatskog Vukovara, odnosno saborski Klub nacionalnih manjina. Referendumsko pitanje glasi: Jeste li za ili protiv da se ravnopravna službena uporaba jezika i pisma kojim se služe pripadnici nacionalne manjine ostvaruje na području jedinice lokalne samouprave, državne uprave i pravosuđa kada pripadnici pojedine nacionalne manjine čine najmanje polovinu stanovnika takve jedinice?'

Za i protiv


Nacionalni klub manjina: Nestalo bi pravne osnove za korištenje talijanskog, mađarskog i češkog

2003. godine donošenje Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina je bio jedan od uvjeta otvaranja predpristupnih pregovora o ulasku Republike Hrvatske u Europsku Uniju.

Tim zakonom zagarantirana su određena prava pripadnika svih nacionalnih manjina koji žive na području Republike Hrvatske. Gotovo deset godina, za vrijeme trajanja pregovora o pristupanju, bili smo pod konstantnim nadzorom, kako u mnogim stvarima, tako i u načinu implementacije Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina u praksi.

Iako smo u sedmom mjesecu ove godine stupili u Europsku Uniju, to ne znači da i dalje nismo pod budnim okom Europske Unije, odnosno  Europske komisije.  

Europski standard za službenu upotrebu jezika i pisma nacionalnih manjina ne postoji, nego ga svaka zemlja ponaosob određuje. Kada govorimo o sličnim pravima nacionalnih manjina u zemljama u okruženju, možda bi najbolje bilo da usporedimo to pravo, proizašlo iz Ustavnog zakona u Republici Hrvatskoj, sa pravima koja Hrvati, kao manjina imaju u istima.

Tako na primjer u Republici Austriji dovoljno je da na određenom području živi 25 % Hrvata, pa da ostvaruju pravo na dvojezičnost (Gradišćanski Hrvati). U Rumunjskoj taj prag  (ili prag za službenu upotrebu jezika i pisma nacionalne manjine) je još manji , a malo tko zna da je u Republici Srbiji prag za korištenje latiničnog pisma 15 %.

Donošenjem ovakve izmjene Ustavnog zakona došlo bi do apsurda da nacionalna manjina može konzumirati svoja prava samo tamo, gdje je većina. U Republici Hrvatskoj trenutno imamo dvadeset i četiri jedinice lokalne samouprave u kojima se, po slovu zakona, uz hrvatski jezik službeno koriste i talijanski, srpski, mađarski, slovački i češki jezik.

Ironija je da se za ovaj referendum u javnosti kaže da je on protiv ćirilice, a unošenjem ovakve definicije u Ustavni zakon nestalo bi pravne osnove za korištenje talijanskog, mađarskog i češkog jezika i pisma. Samo bi u dvanaest jedinica lokalne samouprave pripadnici nacionalne manjine i dalje imali pravo na korištenje službenog jezika i pisma, i to isključivo samo srpskog jezika i ćiriličnog pisma.      

Promjenom Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina, i to na ovakav način, da se reduciraju ili smanje prava građana Republike Hrvatske, koji su pripadnici nacionalnih manjina, Republika Hrvatska mogla bi izazvati negativnu reakciju Europske komisije, koja ne samo da bi rezultirala negativnim publicitetom za Republiku Hrvatsku, nego bi vjerojatno moglo doći i do određene penalizacije od strane Europske Unije.

Stav Kluba zastupnika nacionalnih manjina je da nikako i ni u kojem slučaju ne bi trebalo umanjivati i degradirati nikakva ljudska prava, a samim time ni prava nacionalnih manjina, kako donošenjem zakona u Saboru Republike Hrvatske tako i odlukama referenduma.

Iz tih razloga predstavnici Kluba nacionalnih manjina snažno se protive raspisivanju ovakvog referenduma, te će podržati izmjene Ustava, koje će definirati za koja pitanja i pod kojim uvjetima se može raspisati referendum.


Stožer: Kada Vlada ne zna što će s Vukovarom, neka narod odluči

Kada se u Vukovaru shvatilo da će doći do postavljanja dvopisanih ploča tada se pojavila velika skupina ljudi, direktnih stradatelja Domovinskog rata, obitelji poginulih i nestalih branitelja, logoraši... Rekli su da to ne mogu podnijeti. Da im je to još uvijek nepodonošljivo, pogotovo kada se još nisu ostvarile istina i pravda, riješili problemi nestalih dok pripadnici srpske zajednice nisu preuzeli odgovornost barem na simboličnoj razini da dođe do istinske pomirbe.

Ljudi su se uplašili da će se svi ti problemi zaboraviti. Pretjeralo se u prikrivanju i nečinjenju i u toj nemoći da se procesuiraju ratni zločinci. Postojala je opasnost da Vlada postavljanjem ploča prikaže da je između Hrvata i Srba sve dobro, i da više to i nije problem Vukovaraca, nego problem Vlade koja to želi riješiti primjenom zakona do kraja.

Posebno je iritiralo ljude što smo mi tamo već postigli konsenzus da nećemo propitivati 90 posto primjene zakona o pravima nacionalnih manjina. Vukovar je već multietnički grad. Svaki dan se može čuti srpski jezik, i slovački i mađarski. Možete izvaditi i dokumente na srpskom jeziku, imaju svoje škole i vrtiće, nazive ulica. Imaju moratorij na učenje hrvatske povijesti.

Tražili smo moratorij do sljedećeg dopisa stanovništva. Tražili smo novi popis stanovništva za Vukovar. Jesmo tražili popis, ali stanovništva, a ne Srba. Da se utvrde činjenice. 

No, nismo naišli na razumijevanje. Očekivali smo da će Vlada biti mudra i da neće inzistirati na provođenju. To se nije dogodilo i to je dodatno radikaliziralo situaciju. Podnijeli smo ustavnu tužbu i obavijestili smo Ustavni sud da se ovaj zakon ostvaruje na osnovi netočnih podataka. Da šteti suživotu. Naveli smo da se provođenjem tog zakona narušava zdravlje ljudi. Ali to nije pomoglo.

Onda smo zatražili da se Vukovar proglasi mjestom posebnog pijeteta. I izuzme od tog zakona. Primjena zakona po sili zakona je razlog zašto tražimo referendum.

Da bi riješili ovo pitanje tražili smo izvanrednu sjednicu Vlade, i tražili smo uvrštenje u saborsku raspravu po hitnom postupku.  Bez obzira na rezultat.  I stvarno ne znam što više možemo podnijeti osim referenduma.

Zato smo išli u referendum. Kad Vlada ne zna što će s Vukovarom išli smo vidjeti što narod misli o Vukovaru. Na kraju je 680.000 građana reklo da se njihovo mišljenje jako razlikuje od onoga što Vlada radi.

Referendum nema nikakvih utjecaja za bilo koju drugu nacionalnu manjinu pa ni za Srbe, u većini dijela njihovih prava. Nego samo u tome kada se prava trebaju ostvariti po sili zakona ako se još nisu stekli uvjeti kao što je u Vukovaru. Ne mijenja se opseg  prava, nego jedan uvjet. Ne trebaju biti većna,  50  je 50, nije iznad  50. Erdutski sporazum ostaje, sporazumi u Istri i Daruvaru ostaju. Referendum će nas spasiti od nerazumnosti Vlade.

Ne vidimo razloga da se referendum ne raspiše. Ako ima pravednosti onda će referenduma biti, po sadašnjem zakonu. Ovo što sada rade, mijenjaju Ustavni zakon da bi spriječili direktnu volju naroda je nešto što demokratski svijet ne poznaje.
 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?