Dok se u zemljama Europe s poštovanjem odnose prema oldtimerima i voze ih samo u posebnim prigodama, na bh. cestama ima ih i na pretek, piše Večernji list BiH.
Naime, svaki peti registrirani automobil na bh. prometnicama praktično je oldtimer. Kada bi se tomu pridodali oni kojima registracija nije valjana, taj bi postotak bio još veći. Prema izvješću stanica tehničkog pregleda za 2016. godinu, limeni ljubimci u Federaciji dosegli su prosječnu starost od 17,14 godina. Da iz godine u godinu vozimo sve starije automobile, pokazuje podatak kako je samo godinu dana ranije prosječna starost putničkih automobila iznosila je 17,07 godina, a ako se vratimo do 2010., jasno je da su automobili iz godine u godinu - sve stariji. Uz činjenicu da je svaki peti automobil star 25 i više godina, svaki četvrti između 15 i 20 godina, svaki treći 10 i 15 godina. Kada se zbroje svi podaci, dolazi se do nimalo ohrabrujućeg zaključka kako je tek svaki peti automobil u Federaciji star manje od deset godina.
Koliko BiH zaostaje za Europom kada je u pitanju starost voznog parka, pokazuju tragikomične nedoumice oko tehničkih pregleda oldtimera. Taj status u Europi stječu automobili stariji od 30 godina za koje vrijede posebni standardi (između ostalog, ne moraju svake godine na tehnički pregled) iz jednostavnog razloga - vlasnici rijetko voze “starce” na kotačima, uglavnom ih demonstriraju na skupovima oldtimere.
Europske zakone o oldtimerima prepisale su neke županije u FBiH samo na osnovi godišta vozila, zaboravljajući pritom da u našoj zemlji nitko ne vozi 30-godišnjake zbog obijesti ili parade oldtimera.
Rast prosječne starosti bh. automobila dogodio se čak i u godini u kojoj je došlo do pooštravanja uvoza rabljenih vozila. Premda je cilj uvođenja standarda za uvoz automobila imao namjeru popraviti stanje voznog parka u BiH, izgleda kako se stanje nije popravilo. Nekada je bio dopušten uvoz automobila do sedam godina starosti. Sad se uvoze stari po 15 i više godina jer je Euro 3 službeno od 2000. na snazi.
Upitna je i prosječna kilometraža uvezenih rabljenih automobila od oko 150.000 kilometara. Ako je prosječna godišnja kilometraža vozila u EU 40.000 kilometara i pri tome uvozite 10 godina star automobil, onda je takvo vozilo moralo prijeći najmanje 300.000 kilometara.
Trend starenja automobila odražava se i na veći broj uočenih kvarova na tehničkim pregledima iako će mnogi to objasniti rigoroznijim kontrolama. Bilo kako bilo, u 2016. godini evidentirano je ukupno 27.847 neispravnosti, u 2015. godini 25.984, a još 2013. godine 16.925 neispravnosti.