Projekt “University and Gender Mainstreaming” (UNIGEM) koji predstavlja opredijeljenost sveučilišta da uvođenjem rodne perspektive osiguraju rodnu ravnopravnost i sigurno ozračje za nastavnike i nastavnice kao i studente i studentice na sveučilištima u Bosni i Hercegovini i regiji trenutačno se provodi na Sveučilištu u Mostaru, piše Večernji list BiH.
Unaprjeđenje sustava
Projekt u cijelosti financiraju vlade Ujedinjenog Kraljevstva i Sjeverne Irske, a uključeni su TPO zaklada i 17 sveučilišta iz Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Srbije i Crne Gore s ciljem prevencije i borbe protiv rodno zasnovanog nasilja, diskriminacije i seksualnog uznemiravanja te osiguranja integriteta i kvalitete u visokom obrazovanju. Realizacija projektnih ciljeva trajat će četiri godine te predviđa i istraživanje o stanju rodne ravnopravnosti na sveučilištima prije i nakon implementacije ovog projekta.
Kroz redovitu razmjenu informacija i zajedničke aktivnosti, posebna pozornost bit će posvećena zagovaranju integriteta, načela transparentnosti i odgovornosti te pripremi strateških dokumenata koji za cilj imaju prevenciju rodno osnovanog nasilja, diskriminacije i seksualnoga uznemiravanja na Sveučilištu u Mostaru kao i kreiranju i usvajanju akcijskoga plana za borbu protiv navedenoga.
Također, dio potpisanoga memoranduma odnosi se na sudjelovanje u istraživanjima koja su posvećena mjerenju stavova o postojanju i upoznatosti s propisima koji imaju za cilj sprječavanje i borbu protiv rodno osnovanoga nasilja, diskriminacije i seksualnog uznemiravanja kao i izradu silabusa i nastavnih materijala kao i unaprjeđenje suradnje sa sveučilištima u Bosni i Hercegovini i regiji.
- Uspostava ili unaprjeđenje sustava u kojem će se uspješno provoditi mjere gender mainstreaminga sastoji se od nekoliko faza koje uključuju utvrđivanje postojećeg stanja u instituciji, planiranje (izradu plana rodne ravnopravnosti), fazu djelovanja (provedbu mjera) te fazu praćenja napretka. Navedenim koracima potrebno je pridružiti nositelje kontinuirane provedbe i praćenja institucijskog napretka i proaktivnih rješenja kojima se odgovara na izazove u akademskoj i široj zajednici - kazala je prof. dr. sc. Davorka Topić Stipić, koordinatorica projekta na Sveučilištu u Mostaru.
U okviru projekta na Sveučilištu u Mostaru održane su radionice za studente čiji je cilj bio upoznavanje s projektom, ali i mapiranje stanja na Sveučilištu te studenti smatraju kako je pravni okvir rodne ravnopravnosti u Bosni i Hercegovini rezultat pokušaja ostvarivanja međunarodno priznatih standarda iz ove oblasti.
Relativno zadovoljavajuće normativno stanje u Bosni i Hercegovini ne prati njegovo ostvarenje u pravnoj praksi, tako da se u nizu društvenih odnosa rodna ravnopravnost ne ostvaruje na način na koji bi ih jedno moderno demokratsko društvo trebalo ostvariti. Postoje velike razlike u ostvarenju rodne ravnopravnosti u Bosni i Hercegovini u različitim oblastima društvenog života iako je sada stanje puno bolje nego u bliskoj prošlosti.
Još uvijek se u Bosni i Hercegovini kao tradicionalnom društvu iskazuje veliki otpor ostvarenju rodne ravnopravnosti za čije ostvarenje će biti nužan, između ostaloga, i veliki društveni aktivizam.
Zakonodavni okvir
Sudionici radionica istaknuli su nekoliko područja diskriminacije: diskriminacija u oblasti rada i zapošljavanja (standardna podjela na muška i ženska zanimanja), nejednaka primanja za poslove jednake vrijednosti i nemogućnost jednakog napretka; diskriminacija u sportu - nejednaka plaćanja, nagrađivanja i priznanja te uvriježeni stereotipi o muškim (nogomet) i ženskim (ples) sportovima; medijska diskriminacija - žene u reklamiranju proizvoda za čišćenje, kućanskih uređaja i prehrambenih proizvoda.
Opći je zaključak održanih radionica bio da u području rodne ravnopravnosti na tržištu rada čeka još dosta aktivnosti svih aktera na različitim razinama – i zakonodavnog okvira i poslovne kulture, ali i mijenjanja paradigmi u javnoj sferi