U prvih osam mjeseci ove godine građani Bosne i Hercegovine uvezli su ukupno 29 potpuno električnih vozila, a od toga broja, najveći dio odnosi se na Volkswagen E1-ID3. Te su modele građani BiH plaćali od 45 pa do 67 tisuća maraka. Po popularnosti električnih vozila, slijede također Volkswagenovi modeli E2/ID4, a koji su plaćani od 68 pa do 79 tisuća maraka. Ukupno gledajući, najskuplje plaćen električni automobil je Porsche Taycan 4S, a za kojega je korisnik iz Bosne i Hercegovine izdvojio 178 tisuća maraka, piše Večernji list BiH.
Povećanje broja
Među ostalim električnim automobilima koji su se u ovoj godini uvozili u BiH nalaze se modeli Renault Zoe, Citroen C-Zero, Tesla X, BMW I3, Smart ForTwo, Hyundai Kona EV AT. Broj od 29 uvezenih vozila ne čini se velikim, no i to je napredak u odnosu na proteklo razdoblje. Tako je u prošloj godini u BiH uvezeno 12 potpuno električnih vozila, a godinu ranije 14. U 2018. godini u BiH je uvezeno sedam električnih vozila.
Stanje s hibridnim vozilima znatno je bolje, a dokaz tomu je i podatak prema kojemu su u razdoblju od 1. siječnja do 31. kolovoza ove godine u BiH uvezena ukupno 224 hibrida ukupne vrijednosti 9,4 milijuna maraka, a što je porast u odnosu na lani, kada je tijekom cijele godine uvezeno 67 hibrida.
Ipak, protekla godina donijela je niz restrikcija, pa je taj manji broj i razumljiv te bi u tom slučaju referentna godina trebala biti pretkrizna 2019., kada je uvezeno 107 hibrida. Godinu ranije - 2018. u BiH je pak uvezeno svega 55 hibrida.
Kada je riječ o uvozu električnih i hibridnih vozila, potencijalne buduće kupce čekaju određene povlastice. Naime, Vijeće ministara, na prijedlog Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, sastavilo je prijedlog odluke o privremenoj suspenziji i privremenom smanjenju carinskih stopa pri uvozu novih električnih i hibridnih automobila do 31. prosinca 2022. godine.
- Svrha donošenja predmetne odluke je da se carinska stopa na uvoz u BiH novoproizvedenih automobila, koja nemaju preferencijalni status robe iz zemalja s kojima BiH ima zaključene sporazume o slobodnoj trgovini, smanji s dosadašnjih 15 posto na 5 posto za hibridna vozila te s 5 posto na nultu carinsku stopu na automobile na električni pogon - naveli su iz tog Ministarstva, piše capital.ba.
Tarifne suspenzije ne odnose se na robe koje su podrijetlom iz zemalja s kojima BiH ima zaključene sporazume o slobodnoj trgovini. Također, radi ostvarivanja prava na uvoz robe uz carinsku deklaraciju bit će nužno podnijeti i potvrdu Vanjskotrgovinske komore BiH da se roba ne proizvodi u zemlji.
Značaj za okoliš
Ovakva odluka dovest će do dodatnog stimuliranja uvoza električnih i hibridnih vozila, a što bi u konačnici dovelo i do smanjenja ispuštanja štetnih plinova u atmosferu i ispunjavanja svih onih obveza koje u ekološkom smislu stoje pred Bosnom i Hercegovinom. Inače, u BiH se tek očekuje intenziviranje izgradnje punionica za električna vozila. •