Vlada Sarajevske županije odlučila je u petak uvesti besplatan prijevoz tramvajima i trolejbusima u razdobljima drastičnog onečišćenja zraka kakvo na području glavnog grada Bosne i Hercegovine traje već gotovo sedam dana.
Predsjednik županijske vlade Edin Forto kazao je kako novinarima kako su svi svjesni koliko je stanje dramatično pa su, uz uvođenje besplatnog prijevoza, donijeli i odluku o nabavci i podjeli zaštitnih maski za najugroženije kategorije stanovništva, a posebice za djecu.
Sarajevo je od 11. siječnja u vrhu popisa gradova svijeta s najvećim onečišćenjem zraka pri čemu je najveći problem visoka koncentracija čestica prašine koja prelazi i 500 mikrograma po prostornom metru.
Takva koncentracija čestica oznaka PM 2,5 i PM 10 znači kategorizaciju zraka opisanu kao opasnu po zdravlje i u takvim okolnostima se stanovništvu preporučuje uopće ne izlaziti iz kuća, a ukoliko to već čine trebali bi koristiti posebne zaštitne maske.
Uz oko 80 tisuća individualnih ložišta u kojima se koriste kruta goriva, najveći izvor onečišćenja su vozila kojih je u Sarajevu registrirano više od 150 tisuća.
U stanju uzbune kakvo je trenutačno na snazi moguća je i mjera zabrane prometovanja vozila čiji motori imaju oznaku Euro III i manju, no premijer Forto je potvrdio kako je ona u praksi neprovodiva jer ne postoji zakonski okviri za sankcioniranje vozača koji koriste takve automobile.
U takvim okolnostima županijska je vlada kao alternativu odlučila ponuditi besplatno korištenje elektrificiranih vozila u javnom prijevozu, a najavljeno je i kako će se ubrzati ranije planirana kupnja novih trolejbusa i tramvaja, za što je planirano 45 milijuna eura u naredne tri godine.
Ministar komunalnog gospodarstva Srđan Mandić upozorio je kako se problem onečišćenja zraka ne može riješiti samo na županijskoj razini te je istaknuo kako vlast na razini Federacije BiH uopće ne surađuje pa čak povećava cijene prirodnog plina za 20 posto.
Udar na potrošače je spriječen tako što je županijska vlada izdvojila četiri milijuna eura za subvencije cijene plina odnosno oko milijun mjesečno a za taj novac, kako je istaknuto, moglo se provesti grijanje svih stambenih objekata kako je planirano te zamijeniti postojeća ložišta na kruta goriva kod najmanje osam tisuća korisnika.
Damir Filipović, ministar prostornog uređenja, kazao je kako je jedino rješenje provedba dugoročnih mjera. Istaknuo je kako su nakon rata neplanskom i gradnjom visokih građevina praktično blokirana jedina dva identificirana zračna koridora za provjetravanje sarajevske kotline što je dramatično doprinijelo porastu onečišćenja.
"Legalizirani su objekti samo na temelju procjene koliko je u njima punoljetnih osoba kako bi se na taj način osigurali glasovi na izborima", kazao je Filipović.