Ustavni sud je donio presudu koja je objavljena 12. veljače ove godine, a po kojoj se oblast vojne evidencije ne može dugoročno uređivati uredbom, kao što je to već godinama slučaj u Federaciji. Kada je donesena odluka o gašenju Federalnog ministarstva obrane, poslovi vojne evidencije su uredbom Vlade povjereni Ministarstvu za pitanja branitelja. Očekivalo se da će federalna vlast naknadno tu oblast zakonski regulirati, ali se to nije dogodilo pa je Ustavni sud, odlučujući po žalbi predsjednika FBiH Živka Budimira naredio da se to mora uraditi u prijelaznom razdoblju od šest mjeseci koje je isteklo u kolovozu.
Umjesto da ispoštuje odluku Ustavnog suda i donese zakon, federalna vlast se narugala najvišoj sudskoj instanci u entitetu usvojivši ponovno uredbu, skoro istovjetnu onoj za koju je taj sud već utvrdio da je neustavna. Novi je samo datum, odnosno dan donošenja, ali se oblast vojne evidencije i dalje ne regulira zakonom, već uredbom. Sada se očekuje novo očitovanje Ustavnog suda FBiH, u kojem će se, sasvim izvjesno, ponoviti da ovo pitanje ne može biti regulirano uredbom, već isključivo zakonom. Ovaj put bi Ustavni sud mogao donijeti i rješenje o neprovedbi svoje presude koja bi automatski trebala biti proslijeđena nadležnom tužiteljstvu na postupanje.
Frapantno je s kolikom dozom nepoštovanja i ignoriranja se aktualna vlast u Federaciji odnosi prema odlukama Ustavnog suda. Za razliku od razvijenih demokratskih zemalja gdje se presude ustavnih sudova promptno provode čak i kad utječu na funkcioniranje cijele države, u FBiH se sudske presude ismijavaju i donose odluke kojima se proceduralno nastoji nasamariti Ustavni sud.
Ozbiljne posljedice
Uloga Suda kao zaštitnika Ustava u Federaciji je potpuno derogirana, što i nije čudno ako se zna da je i sadašnja izvršna vlast uspostavljena protuustavno, uz nesebičnu pomoć visokog predstavnika. Ovaj put bi ponašanje federalne Vlade moglo imati i vrlo ozbiljne posljedice na terenu, jer se dovodi u pitanje zakonitost rada ureda za obranu, odnosno skupine za pitanja vojne evidencije u svim općinama Federacije Bosne i Hercegovine. To znači da bi sva uvjerenja koja ova tijela izdaju građanima, a tiču se uglavnom reguliranja braniteljskih i mirovinskih prava, mogla biti proglašena ništavnim. No, to ne bi bila prva neustavna situacija u kojoj se našla federalna administracija za mandata aktualne vlasti.