Prema podacima dokumenta “Lakoća poslovanja”, koji je uradila Svjetska banka, proces pribavljanja građevinske dozvole u BiH zahtijeva 16 postupaka koji se mogu završiti za tri mjeseca, točnije - najkraće 193 dana, dok će troškovi za dozvolu stajati 73.073 KM, odnosno 17,5% od vrijednosti objekta, piše Večernji list BiH. Naime, radi moguće usporedbe, procijenjena vrijednost izgradnje objekta je 418.327,06 KM.
BiH na listi
Kako bi se dobilo građevinsku dozvolu, potrebno je pribaviti potvrdu katastarskog plana o statusu zemljišta (1 dan, 10 KM), potvrdu iz zemljišne knjige o dokazu vlasništva (1 dan, 5 KM), izvršiti ispitivanje zemljišta i topografski pregled (14 dana, 3600 KM), dobiti urbanističke dozvole iz općinskog odjela za urbanizam (30 dana, 30 KM), dobiti preliminarne potvrde o dijelu projekta vezanom uz komunalije iz vodovoda i kanalizacije (28 dana, 117 KM). Potrebno je dobiti i preliminarne potvrde elaborata zaštite od požara i eksplozija (4 dana, 150 KM), potvrde o tehničkom pregledu i ispravnosti glavnog projekta (5 dana, 28.180 KM), naknadu i proviziju za izgradnju objekta (1 dan, 32.536 KM), zahtjev za građevinsku dozvolu u općinskom odjelu za urbanizam (30 dana, nema naknade), zahtjev za obilježavanje zemljišne parcele (7 dana, 15 KM), obavijestiti općinu o početku radova (1 dan, nema naknade), dobiti zahtjev za priključenje komunalija na mrežu (30 dana, 500 KM), primiti tehničku inspekciju iz općinskog odjela za urbanizam (1 dan, nema naknade), dobiti zahtjev za izdavanje uporabne dozvole iz općinskog odijela za urbanizam (30 dana, 7804 KM), registrirati objekt u katastru (15 dana, 180 KM) i registrirati objekt u zemljišne knjige sa ZK izvatkom (1 dan, 30 KM).
U globalnom smislu, Bosna i Hercegovina je rangirana na 166. mjestu od 190 ekonomija po lakoći dobivanja građevinske dozvole. Primjerice, Srbija je na desetom mjestu, a Hrvatska na 126. Lista ekonomija s kojima se uspoređuje u okruženju i prosjek ranga regije daju iznimno značajne informacije o tome koliko je lako za poduzetnika legalno izgraditi objekt u Bosni i Hercegovini. Danas u Bosni i Hercegovini najčešće se registriraju dva oblika tvrtke – d.o.o i obrt. Ne postoje više str, szr i slično. No za svaku od njih treba osigurati prostor. Kako to i propisi tvrde, najprije treba dobiti građevinsku dozvolu, a potom stupiti u izgradnju objekta. Kako se to radi u BiH, a kako u svijetu? Za početak, BiH je olakšala dobivanje građevinskih dozvola potpunom digitalizacijom i rekonstrukcijom zemljišno-knjižnog ureda i katastra.
Zakonska regulativa gradnje je od iznimno bitnog značaja za poslovanje tvrtki. Mora biti učinkovita kako bi se izbjegla pretjerana ograničenja, što je opet značajno u svakoj ekonomiji. Ako se u kombinaciji s krutim građevinskim propisima troši mnogo vremena i novca, mnogi investitori bi se mogli povući. Tamo gdje postoji lakši postupak dobivanja građevinskih dozvola, jednostavnost i niži troškovi, postoje i veći interesi za investicijama.
Pokazatelji kvalitete
Dokument Svjetske banke “Lakoća poslovanja” prati procedure, vrijeme i troškove nužne kako bi poduzeće dobilo sve potrebne dozvole za izgradnju jednostavnog objekta i izvršilo uknjižbu imovine kako bi se ona mogla koristiti ili prenositi na druge osobe. Rang lakoće dobivanja građevinske dozvole je prosjek svih komponenti ovog pokazatelja: procedura, vremena i troškova. Ukupan rezultat i rang lakoće dobivanja građevinske dozvole obuhvatio je i pokazatelj kontrole kvalitete izgradnje. Pokazatelji prikazani za Bosnu i Hercegovinu predstavljaju skup specifičnih procedura i postupaka koji se moraju završiti kako bi se legalno izgradilo poslovni objekt. Oni su napravljeni u suradnji s licenciranim građevinskim stručnjacima, uključujući arhitekte, s pravnicima specijaliziranim za građevinsku regulativu, građevinskim tvrtkama, komunalnim poduzećima i drugim stručnjacima koji se bave izgradnjom objekata.•