Brojna istraživanja potvrđuju kako se dobna granica djece sklone nasilju sve više spušta. Vršnjačko nasilje najčešće se događa u školi, i to u vrijeme odmora u učionici, na hodniku ili u školskom dvorištu, igralištu... Po pravilu, u tim situacijama odrasli nisu nazočni.
Nasilje među vršnjacima događa se i prije početka nastave ili po završetku, na putu u školu ili pri povratku kući.
Samo škola u kojoj vlada ugodno i druželjubivo ozračje, u kojoj su svi akteri zaštićeni i uvažavani, a probleme rješavaju nenasilnim metodama, za učenika predstavlja drugi dom.
U suprotnom, svaki odlazak djeteta do škole za njega je noćna mora, pa i za roditelje, ako im djeca uopće kažu za probleme koje imaju sa svojim vršnjacima.
Posjeti Posavini i Švedskoj
Dvije osnovne škole, jedna u Švedskoj (Gröndalsskolan iz Värnama), a druga u Bosanskoj Posavini (Osnovna škola Vladimira Nazora Odžak), prepoznale su važnost projekta pod nazivom “Škola bez nasilja” i zajedno krenule u njegovu realizaciju, najprije vlastitim snagama i s ogromnim entuzijazmom da uspiju u tome, što je onda prepoznala i Europska unija te podržala projekt “Škola bez nasilja”.
- Ovaj projekt “Škola bez nasilja” trogodišnjeg je trajanja. Za nas je to značajan projekt jer doprinijet će razvoju demokratičnosti naše škole, kao i iznalaženju novih metoda i načina sprečavanja međuvršnjačkog nasilja, ističe, između ostaloga, o projektu “Škola bez nasilja” Marica Jelušić, pedaginja u Osnovnoj školi Vladimira Nazora Odžak.
Zajedno protiv nasilja
Nastavnici i učenici švedske škole već imaju iskustva u suzbijanju nasilja u školi, posebno zbog velikog broja učenika iz različitih zemalja i kultura, među kojima su djeca s područja Balkana, ali i iz Sirije i Afganistana, kaže Dan Ola Einarsson, ravnatelj švedske škole iz Värnama i objašnjava - Krenuli smo u ovaj zajednički projekt kako bismo na najbolji način našli rješenje kada je međuvršnjačko nasilje u pitanju.
Imamo u svojoj školi program po kojem se svi učenici jednako tretiraju.
Dobra su nam iskustva s ovim programom, s obzirom na to da su djeca i roditelji jednako uključeni.
Učenici dviju škola proteklih dana imali su zajedničke radionice o temama diskriminacije među učenicima po bilo kojoj osnovi, mobingu, o vršnjačkom nasilju, unutar kojih su na poseban način obradili slučaj Mahira Rakovca. Djeca sama istražuju i rade, a nastavnici ih samo prate i usmjeravaju. Također, učenici se međusobno upoznaju i druže. Rezultate istraživanja objavit će na web stranicama škole, doznajemo od nastavnika Ivana Šarčevića i Samira Šaćirovića. U okviru projekta do konca nastavne godine odžački osnovci još dva puta ići će u Švedsku, a Šveđani jednom doći u goste Odžaku, kako bi zajednički radili i razmijenili iskustva o važnoj temi. •