Zbog pregovora s Europskom unijom, Vlada FBiH donijela je odluku o imenovanju predstavnika institucija BiH u svojstvu zamjenika predsjednika za članstvo i rad u Povjerenstvu i potpovjerenstvima za europske integracije i Posebnoj skupini za reformu javne uprave, a u skladu s odlukom o sustavu koordinacije procesa europskih integracija u BiH, piše Večernji list BiH.
Odluke Europske unije
Resorna ministarstva zadužena su imenovati po jednog člana u sedam potpovjerenstava za europske integracije i Posebnu skupinu za reformu javne uprave, koji će, ujedno, biti zamjenici predsjedatelja potpovjerenstava, a u rangu tajnika ministarstva ili pomoćnika ministra. Na sva ova mjesta svoje kompetentne kadrove moraju uskoro imenovati Federalno ministarstvo trgovine (Potpovjerenstvo za trgovinu, industriju, carine i oporezivanje i Potpovjerenstvo za unutarnje tržište i konkurenciju), poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva (Potpovjerenstvo za poljoprivredu i ribarstvo), financija (Potpovjerenstvo za ekonomska i financijska pitanja i statistiku), unutarnjih poslova (Potpovjerenstvo za pravosuđe i unutarnje poslove), rada i socijalne politike (Potpovjerenstvo za inovacije, informacijsko društvo i socijalnu politiku), okoliša i turizma (Potpovjerenstvo za promet, energetiku, okoliš i regionalni razvoj). I Vlada FBiH, ali i stručnjaci za europske integracije ocijenili su kako su dosadašnji koordinacijski mehanizmi unutar FBiH izrazito politizirani i ustavno-pravno komplicirani.
Zadatak koordinacijskog tima je vrlo jednostavan. On mora unaprijediti učinkovit i brz sustav komunikacije između različitih institucija i razina vlasti jer svaka buduća članica EU mora posjedovati primjeren administrativni kapacitet za sudjelovanje u EU. Svaka država koja želi postati članica Unije mora biti u mogućnosti aktivno sudjelovati u kreiranju politika EU, ali i učinkovito preuzimati i provoditi dogovorene politike, pravila i standarde. I BiH će morati biti u mogućnosti to učiniti.
Dok čeka svoje članstvo u EU, svaka razina vlasti, od županija, preko entiteta, mora imati svakodnevnu komunikaciju i usuglašavanje u velikom broju institucija u BiH.
“Postupak usvajanja prava EU, odnosno harmonizacije zakona, standarda i politika BiH s politikama EU bit će u isto vrijeme i rigidan i fluidan, izričit i implicitan. BiH u nekim područjima neće imati puno prostora u odlučivanju o tome kako će se pravo EU usvajati i primjenjivati, dok će ga u nekim drugim područjima imati. Postupak pregovaranja o članstvu u EU podrazumijeva usuglašavanje u više od trideset poglavlja, od pravosuđa i zaštite okoliša do javne nabave.
Stanje u državi
U okviru svakog od poglavlja prvi korak bit će da različite institucije i razine vlasti BiH, uz pomoć Europske komisije, identificiraju trenutačno stanje u zemlji i udaljenost pravila i standarda koji su na snazi u BiH od onih koji se primjenjuju u Uniji”, ističu autori studije pod nazivom “Principi uspostave učinkovitog koordinacijskog mehanizma u postupku integracije u Europsku uniju Federacije BiH”.
Postojeći Mehanizam koordinacije u vezi s europskim pitanjima u BiH, a osobito u Federaciji BiH, pokazao se vrlo neučinkovitim i nedovoljnim i za razinu interakcije koju BiH ostvaruje s EU u okviru svoga postojećeg statusa, a kamoli kada bude otvorila pregovore ili postala članica Europske unije.