Mnogi vozači, iako godinama voze i svakodnevno gledaju kroz vjetrobransko staklo, nemaju pojma koja je prava svrha onih crnih točkica duž rubova stakla. No, te točkice, poznate kao ‘frit’, nisu samo dekorativan element na automobilu, već imaju značajnu ulogu. U modernim automobilima vidimo razne pametne inovacije, ali prije svih tih naprednih tehnologija, kao što su sofisticirani sustavi za pročišćavanje zraka ili pametni zasloni, postojao je skromni ‘frit’ — uzorak crnih točkica i linija koji se često naziva i ‘matrica točkica’, piše LADBible.
Iako može izgledati kao da služi samo za estetski prijelaz između prozirnog stakla i okvira, njegova funkcija je zapravo mnogo složenija. Frit pomaže ravnomjerno rasporediti toplinu na vjetrobranu, čime se smanjuje rizik od optičkih izobličenja. Kada je jedan dio stakla topliji od ostatka, može doći do vizualnog efekta gdje ravne linije izgledaju zakrivljeno. Frit, raspoređen kao uzorak sitnih točkica, omogućava postupno prijelazno zagrijavanje, čime se smanjuje mogućnost iskrivljenja pogleda.
Stručnjaci iz tvrtke Autoglaze pojasnili su da se efekt ‘izobličenja vida’ javlja kada se puna crna traka frita zagrije brže od ostatka stakla, uzrokujući zakrivljen izgled ravnih linija. Postepeno smanjenje veličine točkica raspršuje toplinu i sprječava takve probleme, čineći vožnju sigurnijom.
Osim toga, frit ima i praktičnu ulogu u pričvršćivanju stakla za okvir automobila. Crne točkice povećavaju hrapavost površine, omogućujući bolje prianjanje ljepila koje drži vjetrobransko staklo na mjestu. Također, služe i kao zaštita uretanskog brtvila, produžujući vijek trajanja spoja između stakla i automobila.
Estetski gledano, frit omogućava suptilniji prijelaz između crne trake i prozirnog stakla, čineći ga ugodnijim za oči, dok polutonski uzorak točkica smanjuje oštru razliku u kontrastu. Izgleda da su čak i najmanji detalji na automobilima dizajnirani s razlogom — za sigurnost i funkcionalnost, ali i za bolji izgled.