Vatromet se razlio po nebu nad Učkom kojim su netom prije preletjela Krila oluje kada su otvorena vrata na ulazu u drugi tunel kroz masiv koji je dio rješenja punog profila Istarskog ipsilona. Kroz vrata je, prema tisuću uzvanika koji su bili dio svečanosti otvorenja, krenula povorka radnika koji su sudjelovali u izgradnji tunela i njihovih strojeva, zatim povorka Halubajskih zvončara, folkloraša, plesnih skupina, pjevača, oldtimer vozila – prvih korisnika tunela kojim od nedjelje, možete prolaziti kako biste došli u Istru. Spektakularno otvorenje 200 milijuna eura vrijednog najmodernijeg tunela u Hrvatskoj, koji je u četiri godine izgradila francuska građevinska tvrtka Bouygues, kao dioničar Bina Istre, koncesionara Istarskog ipsilona, Istrijani su čekali čak 43 godine nakon otvaranja prve cijevi koja je Istru spojila s ostatkom Hrvatske.
Gradnja dva mosta
– Istarska županija najrazvijeniji je dio Hrvatske, s golemim doprinosom gospodarstvu države i zaslužuje, s Primorsko-goranskom županijom i cijelom Hrvatskom, ovakav projekt – kazao je na otvorenju premijer Andrej Plenković.
Otvaranje druge cijevi tunela Učka povijesni je dan za Bina Istru, za sve naše korisnike i naše djelatnike, poručio je Dario Silić, predsjednik uprave Bina Istre.
– Ovaj projekt nije samo tehničko čudo, već simbol zajedništva i vizije, rezultat upornog rada, predanosti i suradnje mnogih pojedinaca i institucija. Dupliranjem tunela Učka Bina Istra će povećati sigurnost i postići usklađenost tunela Učka s Direktivom EU iz 2004. o sigurnosnim zahtjevima za tunele u EU. Izgradnja tunela dugog 5,6 kilometara bila je tehnički vrlo zahtjevna, tijekom probijanja tunela naišli smo na brojne jame i sve smo te situacije riješili i izgradili tunel s 24 poprečna prijelaza između dviju tunelskih cijevi – kazao je Dario Silić.
Istarski župan Boris Miletić kazao je da ovaj projekt nije financijska odluka Vlade, jer je riječ o koncesijskom modelu, već o političkoj odluci Vlade na čelu s premijerom Plenkovićem i na tome im je zahvalio.
Željeznica kroz Učku
– Izgradnja prve cijevi tunela Učka davne 1981. godine definitivno je bio projekt od povijesne, političke i svakako ekonomske važnosti za Istru te jedan od najvažnijih infrastrukturnih pothvata na Poluotoku, u drugoj polovici prošlog stoljeća. Nakon 43 godine svjedočili smo još jednom povijesnom trenutku – otvaranju druge cijevi, koja označava važan korak u daljnjem unapređenju prometne povezanosti Istre s ostatkom Hrvatske i Europom, bolju protočnost i, ono najvažnije, veću sigurnost sudionika u prometu. Projekt je svakako od velike važnosti za gospodarstvo, naše stanovništvo, ali i za turizam, jer je Istra pretežito auto destinacija i regija u kojoj se ostvaruje jedna trećina ukupnog prometa od turizma u Hrvatskoj. Nakon planiranog završetka Istarskog ipsilona krajem 2026. godine, u razvoju je njegova potencijalna nadogradnja u Istarski X. Trasa koja povezuje središnju Istru s Labinom predviđena je u županijskom Prostornom planu, a Istarska županija osigurala je sredstva za opsežnu studiju izvodljivosti izgradnje autoceste Istarski X. Revitalizacijom istarske željeznice, kao i izgradnjom željezničkog tunela kroz Učku bila bi zaokružena prometna priča na Poluotoku, koju posebno zagovaramo u smislu održivog razvoja jer je upravo željeznički promet ekološki najprihvatljivija vrsta prijevoza ljudi i dobara – kazao je župan Boris Miletić.tunel učka