“U BiH uskoro neće imati tko voziti kamione”, “BiH bez kvalificiranih vozača teretnih vozila”, “Situacija je zabrinjavajuća već odavno, a sada je postala alarmantna” - naslovi su koji posljednjih mjeseci pune novinske stupce, a poslodavci već dulje upozoravaju na problem nedostatka vozača i tvrde kako uskoro neće imati tko vršiti prijevoz robe, piše Večernji list BiH. Navode kako je situacija gotovo ista u oba bh. entiteta. Prijevoznici tvrde kako je ta radna snaga otišla u zemlje Europske unije. Međutim, podaci iz izvješća Federalnog zavoda za zapošljavanje za srpanj pokazuju nešto sasvim drugo.
Službeni podaci
Kako se navodi u izvješću, vozači su među pet najbrojnijih zanimanja u kategoriji KV i VKV stručne spreme čak u tri županije. Samo je u Sarajevskoj županiji na Zavodu za zapošljavanje registrirano čak 905 vozača, u USŽ-u na evidenciji su 632. Treća županija u kojoj su vozači među pet najbrojnijih zanimanja evidencije Zavoda za zapošljavanje je Bosansko-podrinjska. U toj županiji, koja ima najmanje nezaposlenih, na evidenciji ih je 59. U HNŽ-u nezaposleni vozači nisu među prvih pet zanimanja, ali ih je evidentirano 288. Što znači da su samo u ove četiri županije 1884. Nije samo po pitanju vozača situacija apsurdna. Dok poslodavci ističu kako na tržištu radne snage nedostaje kuhara, trgovaca, bravara, tih profila radnika su u FBiH na tisuće na zavodima za zapošljavanje. Nezaposleni kažu kako ponuda za posao ima, ali su problem preniske plaće za koje se doslovno ne isplati raditi. To posebno ističu nezaposleni vozači.
- Ponuda imama, ali su sve one, da se tako izrazim, smiješne. Ja cijeli dan, dan, a ne osam sati, trebam provesti na putu za 30 KM. Tu su mi tri obroka i ostali troškovi. Sve to treba platiti od tih 30 KM. To se ne isplati. Još uz to, vrlo često se radi bez slobodnih dana, to je neizdrživo. Svi trebaju shvatiti kako je to težak posao, stalno nosite svoju glavu u torbi, ali i drugih sudionika u prometu. Jedna mala pogreška zbog premorenosti vodi do prometne nesreće, a ona dalje ili u smrt ili u zatvor - kazao nam je jedan od nezaposlenih vozača i dodao kako će, dok se uvjeti rada u toj branši ne promijene, poslodavci biti bez radne snage.
Žale se na uvjete
Slično misli i njegov kolega: - Apsurd na prvu jest. Ali, ako se ima u vidu kako bi poslodavci da im vozači rade po tri mjeseca bez dana odmora za plaću od 750 KM, onda je apsurd očekivati da će itko pristati na to. Ovdje se samo gleda da se ljudi izrabljuju.
Prosječna plaća vozača kamiona u BiH je 834 KM, a oni koji voze izvan granica, mogu zaraditi nekoliko stotina maraka više. U Srbiji je prosječna plaća 800 eura, dok u Hrvatskoj nude do 1200 eura. U drugim zemljama EU plaća prelazi 1500 eura.•