O gradilištu nedaleko od Žepča i Topčić Polja gdje se gradi poddionica Poprikuše - Nemila, dužine 5,5 kilometara, u sklopu koje je i gradnja jednog tunela, dvaju mostova te dvaju vijadukta, čuli smo mnogo, međutim, dolazak na ovo gradilište renomirane turske tvrtke Cengiz İnşaat ostavlja bez daha. U prvi mah nismo znali odakle bismo krenuli, pa smo išli na provjereno.
- Morate kušati turski čaj - govori nam projektni menadžer Cengiz İnşaata Utku Gök dok nas dočekuje sa suradnikom Semirom Hadžovićem koji je puno desetljeće u tvrtki Cengiz Construction. Na radne zadatke u BiH došao je još 2001. iz Crne Gore. O tvrtki Cengiz govore rezultati, autor je najveće zračne luke na svijetu, one u Istanbulu, kapaciteta 150 milijuna putnika, koja je postala jedan od simbola razvoja moderne Turske. Korporacija Cengiz Holding ima čak 35 tvrtki s prihodima većim od 5 milijardi američkih dolara, piše Večernji list BiH.
Dinamika izgradnje
Ističe se donacijama diljem svijeta, bilo da je riječ o pandemiji, ratu ili nekoj drugoj nepogodi ili globalnoj pošasti. U BiH je potpomagala od bolnice u Zenici do crkve u Lepenici, kao i brojne druge organizacije, škole, udruge... Dok slušamo o impresivnim rezultatima, pripremamo se za pregled terena. Ispred ureda tvrtke u BiH dočekuje nas Hasan za kojeg nam prethodno gosti rekoše kako je stigao s radnicima iz Turske. Pokušali smo mu se obratiti na engleskom, no brzo smo se sporazumjeli “na naški”.
- Dobar dan, dobro došli - reče Hasan i pozva nas da sjednemo u terenac kako bismo krenuli u obilazak gradilišta. - Hasane, kod nas su aktualne turske serije, ali još nismo naučili jezik, kako ste vi to uspjeli tako brzo - pitamo ga. - Pa, u BiH sam od 2014., kada smo radili prvi projekt, a i bosanskohercegovački sam zet, supruga mi je iz Sarajeva, te sam ponosni otac dvoje djece, tako da sam morao naučiti jezik - priča nam Hasan, a spominjemo mu i izreku “Odakle si - odakle ti je i žena”.
- Čuo sam je već, i otac mi ju je često spominjao, slično je i kod nas u Istanbulu - priča nam, a da mu jezici dobro idu, potvrđuje nam i poznavanjem bugarskog jezika, s obzirom na to da je iz BiH otišao kratko na projekt u tu zemlju te ga je brzo naučio. Prvo nas vodi u obilazak montažnih kuća u kojima borave radnici, a vidimo da im ništa ne nedostaje.
Dapače, izgleda kao pravo malo naselje s mirisom doma. - Zapošljavamo stotinjak ljudi, veliki broj radnika je iz Turske, ali imamo i domaćih. Ovdje imaju doručak, ručak i večeru, a ako netko ogladni i tijekom noći, menza je uvijek otvorena. Evo, upravo pravimo i svoj plastenik za povrće. U “radničkom naselju” imamo i ambulantu, dolaze liječnici. Radnici su cijepljeni protiv koronavirusa - priča nam projektni menadžer Cengiz İnşaata Utku Gök. Koliko tvrtka brine o radnicima, potvrđuje i nedavni tužni slučaj kada su stradala dvojica radnika, a došli su ih tražiti i spasioci iz Turske koje je Cengiz İnşaat angažirao. Hasan se s tugom sjeća tog dana.
- Kako je voda tada naglo nadošla, ne pamtim da sam to ovdje vidio. Nama je čovjek na prvom mjestu i zato dosta pomažemo i lokalnoj zajednici. I zemlju koju podižemo dajemo na raspolaganje radnicima koji se bave poljoprivredom, napravili smo i pristupne ceste, donirali velike količine namirnica, a bude i slučajeva kada netko od mještana dođe te pita možemo li im strojno pomoći u zemljanim radovima, pa to učinimo, naravno - priča nam Hasan. I uistinu, od najsuvremenijih bagera do najnovijih Volvovih kamiona i miksera, na gradilištu Cengiza ima se što vidjeti. Od sjevernog ulaza u tunel Golubinja, koji izgleda impresivno i u kojem radovi traju od 0 do 24 sata, prelazimo cestu do mjesta koje će se od tunela dalje povezati mostovima. Radnici neumorno grade, a vidimo i da su maksimalno zaštićeni.
- Dugo sam u BiH i vidio sam ljude koji se penju po skeli koju praktično ništa ne drži. Koristimo najsuvremeniju zaštitu za radnike, a oni ovdje rade ovaj veliki projekt i strojno i ručno - kaže nam Hasan. S jednog gradilišta i kompleksa u kojem se nalaze radnici Cengiza idemo na početak Golubinje koja polako dobiva nove konture i gdje pečat udara jedna od najjačih turskih tvrtki. Dok se vozimo razgovaramo o nelogičnostima koje primjećujemo, primjerice kako je na nekim crpkama u BiH litra dizela nedavno bila 2,76 KM, a na drugima više od 3 KM.
- Takve cijene problem su i velikim tvrtkama i “malim” ljudima koji se svakodnevno moraju voziti. Iskreno, u Turskoj barem ovakvih problema nema. I tamo je gorivo skupo, ali ne mogu se dogoditi ovakva odstupanja kao u BiH, da se cijena goriva u zemlji razlikuje i 90 feninga - kažu nam sugovornici. Susrećemo i nove radnike dok gledamo mali “grad u gradu”, gradilište Cengiza kod Žepča. Glavu dižu samo kako bi pozdravili, a ni fotoaparati ne mogu usporiti njihovu dinamiku. U BiH smo se naviknuli na “njemački sistem” koji su donijeli gastarbajteri, međutim, “turski sistem”, ako će se izvoditi onako kako to rade radnici Cengiza, apsolutno je prihvatljiv.
Projekti u regiji
Cengiz gradi i u regiji, u Hrvatskoj radi najveći infrastrukturni projekt trenutačno, vrijedan dvije milijarde i 400 milijuna kuna, tj. 600 milijuna maraka. Tvrtka je pobijedila na natječaju za rekonstrukciju postojećeg i gradnju drugog kolosijeka željezničke pruge Križevci - državna granica s Mađarskom. A koliko se u Hrvatskoj brzo reagira na velike projekte, govori i činjenica da su Koprivnica i Križevci odmah krenuli u bitku da dovedu kamp za radnike u svoju lokalnu zajednicu, svjesni svih prednosti koje s tim dolaze. Gradonačelnik Križevaca Mario Rajn izašao je kao pobjednik.
- Odmah smo im poslali informaciju da imamo prostor u poduzetničkoj zoni koji nije komunalno opremljen. Pregledali su jednu lokaciju u gradu i ovu u poduzetničkoj zoni Čret koja im je bila bolja jer se nalazi na koridoru pruge koju grade - kazao je lokalni lider koji je privukao tvrtku, a objasnio je i što je sve dogovoreno i kako su i jedni i drugi na dobitku, a pogotovo Križevci, što je gradonačelnik objasnio. - Oni pet godina besplatno koriste zemljište, a zauzvrat će urediti svu infrastrukturu na tom prostoru. Sklopili smo odličan posao jer prije devet godina utvrdili smo da bi ulaganja u infrastrukturu u tom dijelu poduzetničke zone iznosila 4,5 milijuna kuna. Sigurno bi to danas bilo puno više. Da smo im naplatili naknadu za korištenje zemljišta, uprihodili bismo samo 2,4 milijuna kuna i još bismo morali riješiti komunalije. Ovako je ispala win-win situacija - njegove su riječi. I mještanima je dobro, primjerice Daliborka i Ivana iz Križevaca pričale su novinarima kako su se prijavile na oglas za spremačice i dobile posao.
- Uvjeti rada su sjajni, a hrana fantastična - kazale su. A što tu nedostaje radnicima turske tvrtke? Pravi turski čaj koji se pije u velikim količinama, pa ga moraju dovoziti iz Turske, ali, sve u svemu, premosti se. Profitirali su i lokalni poljoprivrednici, mesari, trgovci... koji prodaju hranu, meso i robu Cengizu. Svi su zadovoljni. A ono što je još znakovito, taj veliki projekt Cengiz planira završiti do kraja 2023., a zemljište je zakupio praktično do 2026. Zašto? Pa bit će još projekata za ove velike cestograditelje. I stvarno, ono što Cengiz pokazuje diljem svijeta potvrda je i u BiH i u Hrvatskoj - da s pravom dobiva najveće projekte.
Na kraju razgovora u kojem smo analizirali kompletnu situaciju i razgledali bh. teren na kojem rade, s predstavnicima Cengiza u BiH smo se pozdravili, poželjeli im da nastave s uspješnim radom i projekte završe u rokovima. A dio njih u BiH završili su i prije roka. Upravo su ovakve tvrtke pokretač društva, njihova djela su vidljiva, a ako BiH želi ići ukorak sa suvremenim svijetom, razvijati infrastrukturu, onda joj je Cengiz İnşaat potreban te jedan od najboljih partnera.•