što donosi izvješće o BiH - pročitajte

Europska komisija: BiH mora početi provoditi reforme, odluka o refrendumu u RS brine EU

Europska unija
Foto: Reuters/PIXSELL
10.11.2015.
u 10:54

Večernji list doznaje detalje izvješća Europske komisije o napretku BiH
Europska komisija usvojila je Izvještaj o napretku BiH za 2015. godinu u kojem je zaključila da je BiH ponovo na reformskom putu, te da su vlasti počele rješavati prioritete na putu prema pristupanju EU kao što je usvajanje Reformske agende. 

Očekuje se provedba reformske agende, da bi se razmatrala aplikacija za članstvo. 
Uprkos pozitivnim događajima, odluka o održavanju referenduma je protiv pisane obveze iz veljače koja je osnova za napredak.
Dijalog EU - BiH je redovit, ali BiH nastavila odbijati trgovinske koncesije zajamčene SSP-om, ta uzeti u obzir bilateralnu trgovinu sa Hrvatskom, nakon ulaska Hrvatske u EU. Produženje autonomne trgovinskih povlastica nakon 2015. uvjetovano BiH prihvaćanjem adaptacije SPP-a. 

Ustav BiH kako se navodi u izvješću i dalje krši Europsku konvenciju o ljudskim pravima. 
Država u početnoj fazi reforme javne uprave, reforma pravosuđa je započela. 
Strategija usvojena donekle pripremljeni za borbu protiv korupcije i organiziranog kriminala mnogi izazovi u oblasti poštivanja ljudskih prava.
BiH aktivno sudjeluje u regionalnim inicijativama.
Ekonomski kriteriji - rana faza razvoja funkcionalne trzišne ekonomije.
Pribiližavanje europskim standardima još je u ranoj fazi..., piše Večernji list BiH. 

Ključni nalazi Izvješća za Bosnu i Hercegovinu za 2015. godinu:

Izvještaj o Bosni i Hercegovini je dio paketa proširenja za 2015. godinu kojeg je danas usvojila Europska komisija. Prema nalazima Komisije, Bosna i Hercegovina se vratila na reformski put i započela s rješavanjem preostalih prioriteta na putu pristupanja Europskoj uniji kao što je pokazalo i usvajanje Reformske agende u julu. Za dalji napredak zemlje na europskom putu, potrebno je ostvariti smisleni napredak u provedbi Reformske agende kao jedan od uslova da bi Europska unija razmatrala zahtjev Bosne i Hercegovine za članstvo. Politički konsenzus o europskoj budućnosti zemlje izražen u Zajedničkoj izjavi iz februara ove godine treba dalje pretočiti u usvajanje i harmoniziranu primjenu potrebnih reformi u cijeloj zemlji. Također, da bi se zemlja mogla konkretno pozabaviti narednim koracima na svom putu europskih integracija potrebno je jačanje javne uprave, unaprjeđenje saradnje na svim razinama i uspostavljanje učinkovitog mehanizma koordinacije po pitanjima koja se tiču Europske unije. Od domaćih vlasti se očekuju rezultati po ključnim preostalim prioritetima u pravosuđu u skladu s preporukama Strukturiranog dijaloga o pravosuđu. Od Bosne i Hercegovine se dalje očekuje pozitivno ispunjavanje uslova u provedbi Sporazuma o stabilizaciju i pridruživanju, uključujući i prilagodbu nakon pristupanja Hrvatske Europskoj uniji.

Politički kriteriji

Prema ocjeni, Opći izbori održani u oktobru 2014. godine su provedeni učinkovito i regularno, u jednom konkurentskom okruženju. Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine je započela s radom i usvajanjem zakonodavstva prema planu. Međutim, tek treba unaprijediti saradnju zakonodavnih tijela na razini države, entiteta i Brčko distrikta. Institucije Bosne i Hercegovine su ostvarile određeni napredak u rješavanju otvorenih reformskih prioriteta, posebno s usvajanjem Reformske agende i započinjanjem aktivnosti na njenoj provedbi. Međutim, potrebno je uspostaviti bližu saradnju i koordinaciju između svih razina vlasti. Ustavom je uspostavljeno složeno institucionalno uređenje koje je i dalje neučinkovito i podliježe različitim tumačenjima. Također, Ustav je i dalje u suprotnosti s Europskom konvencijom o ljudskim pravima, kao što je navedeno u odluci u predmetu Sejdić-Finci. Zemlja je u ranoj fazi provedbe reforme javne uprave.

Bosna i Hercegovina ima odrađen jedan dio priprema kada je riječ o konsolidiranju funkcionalnog pravosudnog sistema. Nakon usvajanja Strategije za reformu sektora pravosuđa za period 2014. do 2018. godine, potrebno je pokrenuti sve aktivnosti vezane za njenu provedbu, uključujući i mjere za unaprjeđenje nezavisnosti i učinkovitosti pravosuđa. Što se tiče borbe protiv korupcije, premda je ostvarena određena razina pripreme, pravni i institucionalni okvir je i dalje nedovoljno snažan i adekvatan, dok se vezana politička predanost i usvojena strategija tek treba materijalizirati u konkretne rezultate. Što se tiče borbe protiv organiziranog kriminala, tek je potrebno dodatno unaprijediti koordinaciju i saradnju između svih institucija u cijeloj zemlji. Ljudska prava i zaštita manjina su tek u ranim fazama razvoja u Bosni i Hercegovini. Potrebna su značajna unaprjeđenja pravnog i institucionalnog okvira za poštivanje ljudskih prava pored učinkovite provedbe usvojenih propisa, posebno u pogledu aspekata borbe protiv diskriminacije. Zajednice lezbijki, gej muškaraca, biseksualnih, transrodnih i interseksualnih osoba su i dalje izložene prijetnjama i napadima. Poduzeti su određeni koraci u smislu upisa i stambenog zbrinjavanja romske manjine, ali su aktivnosti u oblasti zdravstva, obrazovanja i zapošljavanja bile ograničene. Pogoršali su se uslovi za ostvarivanje slobode izražavanja.

Ekonomski kriteriji

Bosna i Hercegovina je u ranim fazama razvoja funkcionalne tržišne ekonomije, premda je postignut određeni napredak. Međutim, teški uslovi na tržištu rada i dalje su nepromijenjeni uz povećanje neravnoteže vanjskog bilansa i deficita javnih finansija, bez pristupa međunarodnom tržištu kapitala i sa slabom kvalitetom javnih finansija. Značajno prisustvo države u privredi i kontinuirane i značajne slabosti poslovnog okruženja, unatoč određenim nastojanjima, i dalje negativno utječu na razvoj privatnog sektora i slabe potencijale za rast privrede. Stopa nezaposlenosti je visoka, posebno među mladima. Postignut je širi konsenzus o hitnim i prijeko potrebnim strukturnim ekonomskim reformama iz Reformske agende [koji se također odražava u specifičnim preporukama Vijeća za Bosnu i Hercegovinu]. Vlasti trebaju pokazati snažno reformsko opredjeljenje kroz dalje unaprjeđenje koordinacije politika i provedbu strukturnih mjera kod ekonomskog upravljanja. Bosna i Hercegovina je u ranim fazama dostizanja kapaciteta da se nosi s konkurentskim pritiscima i tržišnim snagama unutar Unije. Zemlja treba obratiti posebnu pažnju razvoju pristupa koji je više strateški po svojoj prirodi u rješavanju manjkavosti sistema obuke i obrazovanja, uz pojednostavljenje složenih procedura, te izradu transportne strategije, kao i strategije u energetskom sektoru.

Zakonodavstvo Europske unije

Bosna i Hercegovina je u ranim fazama u vezi s cjelokupnim usklađivanjem s pravnom stečevinom Europske unije. Urađena je dobra priprema u oblastima intelektualnog, industrijskog i trgovačkog vlasništva, pored umjerenog stepena pripremljenosti zemlje u oblasti carina i poreza. Tu je i određeni stepen pripreme koji se tiče javnih nabavki i unutrašnjeg tržišta. Iako je zemlja tek u ranim fazama u oblasti prometa, usvajanje Prometne politike u julu predstavlja pozitivan korak naprijed ka ostvarivanju koristi u zemlji iz Agende za povezivanje. Međutim, u većini oblasti politika su potrebni značajni napori kako bi se zemlja dalje uskladila s pravnom stečevinom EU-a, uključujući finansijsku kontrolu, kao i statistike gdje su potrebni značajni koraci za rješavanje postojećih prioriteta. U tom smislu, potrebno je okončati aktivnosti na obradi rezultata Popisa iz 2013. godine i objaviti rezultate. Također su potrebni dalji kontinuirani napori posebno u oblastima konkurentnosti, industrije i MSP-a, poljoprivrede, okoliša i klimatskih promjena, energije, informacijskog društva i medija, kao i pravde, sloboda i sigurnosti.

Više informacija dostupno na:

https://ec.europa.eu/enlargement/countries/package/index_en.htm

Šta je novo u Paketu za proširenje 2015?

Evropska komisija je sačinila niz izmjena u ovogodišnjem Paketu za proširenje, u poređenju sa prethodnim godinama.

Prvo, za razliku od prethodnih godina kada se novi strateški dokument usvajao svake godine, Komisija je donijela sveobuhvatnu strategiju o politici proširenja za razdoblje svog mandata. Njime se potvrđuje pristup „prvo temelji”, naglašava važnost regionalne saradnje i programa povezivanja, te odgovara na pitanje aktuelne izbjegličke krize.

Drugo, Komisija je dodatno ojačala osnovu za svoju procjenu u godišnjim Izvještajima o zemlji. Osim izvještavanja o napretku:

Mnogo veći naglasak je stavljen na trenutno stanje u zemljama i na situaciju u smislu stvarne spremnosti za preuzimanje obaveza članstva;

Izvještaji daju još jasnije smjernice u pogledu očekivanja od zemalja, kako kratkoročno tako i dugoročno. Paket naglašava šta kandidati moraju učiniti kako bi u potpunosti ispunile uslove EU-a i određuje jasne preporuke o tome na šta se zemlja treba usredotočiti u toku predstojeće godine.

Te će promjene povećati transparentnost postupka i pojednostaviti veću kontrolu reformi od strane svih učesnika, uključujući civilno društvo. Izvještavanje će biti usklađenije i sa jasnim kriterijima procjene. To će također omogućiti veću uporedivost između zemalja u ključnim područjima.

Poboljšano izvještavanje usmjereno je na trenutne političke prioritete i slabosti u zemljama proširenja, koji su usko povezani sa osnovnim principima. Stoga se prvenstveno primjenjuju, kao probne aktivnosti, u sljedećim oblastima:

— vladavina prava i temeljna prava (pravosuđe, borba protiv korupcije, borba protiv organiziranog kriminala, sloboda izražavanja);

— ekonomski razvoj;

— reforma javne uprave;

— tri poglavlja „pravne stečevine” (javne nabavke, statistika, finansijski nadzor).

 

Kako se svaka država ocjenjuje?

Jedna procjena je predviđena za postojeće stanje a druga za napredak u svakoj testnoj oblasti. Ove procjene se temelje na pažljivoj analizi situacije, s posebnim naglaskom na provedbu i evidenciju ostvarenih konkretnih rezultata u svakoj oblasti. U skladu s tim, provedbi i ostvarenim rezultatima se pridaje više značaja nego pravnom usklađivanju i institucionalnom okviru u cjelokupnoj procjeni.

I postojeće stanje i nivo napretka se procjenjuju prema standardnoj procjeni od pet koraka.

Ljestvica koja se koristi za procjenu postojećeg stanja je:

Rana faza — određeni nivo priprema — umjereno pripremljena — dobar nivo priprema — napredni nivo

Ljestvica koja se koristi za procjenu napretka u posljednjih 12 mjeseci je kako slijedi:

Nazadovanje — nema napretka — određeni napredak — dobar napredak — vrlo dobar napredak

Hoće li ostati ove novine?

Komisija će izvući pouke iz testnog pristupa primijenjenog ove godine i razmisliti o daljnjim mogućim prilagodbama u sljedećim godinama. Također će se ispitati mogućnost daljnjeg širenja prilagođenog pristupa i u drugim oblastima u budućim izvještajima, uzimajući u obzir i potrebu za primjerenom dinamikom reformi i administrativne kapacitete u zemljama proširenja. U svakom slučaju, temeljni principi ostaju u centru pažnje u narednim godinama.

Kompletan Izvještaj o Bosni i Hercegovini možete pronaći na http://europa.ba/wp-content/uploads/2015/11/20151110_report_bosnia_and_herzegovina.pdf.

Europska komisija je, takođe, objavila i Strategiju za proširenje koja je dostupna na http://europa.ba/wp-content/uploads/2015/11/20151110_strategy_paper.pdf.

Ovi dokumenti su trenutno dostupni samo na engleskom jeziku. Prevod će biti objavljen naknadno.
 
Video-poruku o Bosni i Hercegovini s titlovima na bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku, europskog komesara za politiku susjedstva i pregovore o proširenju Johannesa Hahna pogledajte na : https://www.youtube.com/watch?v=_SiscSp9WyQ
 

 

 

 

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije