“Sredina kao Hercegovina, to je Provansa, ne samo zbog geografije nego ima tu i nadvrijednosti koje mi sami cenzuriramo i zaboravljamo, ima tu nešto lijepo, ima nešto duhovno u ovom kraju koji dobro odgaja svoju djecu. Mislim da mi kao naseljenici ovdje čak zaboravljamo svoje vrijednosti i ove vrijednosti. I ja smatram da nikad nisam otišao odavde iako fizički nisam tu.”
Gospodarski pomak
Te je riječi za Večernji list prije nekoliko mjeseci izgovorio Goran Bogdan, jedan od najpoznatijih regionalnih glumaca. A tu usporedbu s Provansom u posljednje vrijeme naglašavaju mnogi, osobito oni koji su svjesni kako bi ovo područje moglo ostvariti novi gospodarski pomak, kako u turizmu tako i u poljoprivredi.
Pandemija, koliko god je negativnog donijela u naše živote, neke je stvari, prema kojima smo se odnosili podcjenjivački, gurnula u prvi plan. Cijela BiH postala je svjesna vrijednosti proizvodnje hrane, a one regije koje imaju veći potencijal već su krenule s uzgojem određenih kultura, barem za vlastite potrebe. Također, optimizam bude i najave nekih inozemnih dolazaka u BiH. Nedavno su iz tvrtke Coral Consulting Service sa sjedištem u Njemačkoj najavili ulaganja u Bosnu i Hercegovinu i otkrili na čemu im je fokus.
- Upravo su mali i srednji poduzetnici, obiteljska poljoprivredna djelatnost, mladi ljudi koji imaju poslovnu ideju naš prvenstveni cilj, kojima ćemo nuditi poslovna rješenja i mogućnost raznih vrsta financiranja, ulaganje svog novca, tako da, uz dionice i nekretnine, investicijski projekti spadaju među stabilnije načine investiranja. Novca ima u cijelom svijetu i nikad nije bio jeftiniji te samo čeka priliku da ga se negdje uloži. Nije problem doći do novca, nego je problem u ljudima koji ga ne traže - poručili su, između ostalog, u pozivu investitorima da im se obrate.
Turistički potencijal
BiH je dosad brojne svoje prilike propustila, međutim, u ranijim vremenima nekako se moglo prijeći preko toga. Ako su i postojali neki problemi u državi, rješavali su ih krediti ili pak pomoć rodbine izvana. Sada, kada je cijeli svijet u nekoj krizi i kada se sve razgolitilo, više se ne može oslanjati samo na druge.
Potrebno je djelovati i ovdje. Spomenuta poljoprivreda s više strategije nego ranijih godina može polučiti uspjeh i oživiti sela, a ista ta sela mogu biti privlačna i turistima, osobito digitalnim nomadima koji rade iz cijeloga svijeta i uživaju u ljepotama država u kojima odsjedaju. Pitanje je samo hoćemo li mi znati iskoristiti priliku...•