BiH većim dijelom svojeg teritorija graniči s Hrvatskom zbog čega se i najveći broj graničnih prijelaza BiH mora uskladiti s pravilnicima koje nalaže Europska unija. Prema riječima direktora Granične policije BiH Zorana Galića, od 83 granična prijelaza na kojima Granična policija BiH obavlja poslove, 19 prijelaza zadovoljava uvjete za rad mjerodavnih službi koje su prisutne na državnoj granici, a ostali nisu izgrađeni i opremljeni u skladu s članom 14 Zakona o graničnoj kontroli. Iz Uprave za neizravno oporezivanje, kojoj je povjereno pitanje upravljanja i održavanja graničnih prijelaza, navode kako su među graničnim prijelazima koji u potpunosti zadovoljavaju standarde svakako svi novosagrađeni granični prijelazi, a to su: Bijača, Izačić, Gradina, Orašje, Rača, Karakaj, Klobuk, Zupci, Kamensko i Šamac.
Novi prijelazi i plan
“Osim spomenutih novih graničnih prijelaza, postoje i oni prijelazi koji nisu novoizgrađeni, ali na kojima postoje uvjeti za obavljanje kontrole ljudi i roba, a to su: Kladuša, Kostajnica, Dubica, Gradiška, Brod, Brčko, Doljani, Gabela Polje, Strmica, Neum I i II”, navode iz UNO BiH. Kada je u pitanju gradnja novih graničnih prijelaza, iz UNO BiH navode kako je napravljen investicijski plan koji bi trebao biti realiziran u sljedeće tri godine. Granični prijelaz Gradiška se trenutačno nalazi u samom središtu grada i stvaraju se ogromne gužve posebno zbog činjenice da je to jedini prijelaz na sjeveru BiH koji ima status BIP-a tj. prijelaza sa svim potrebnim inspekcijskim kontrolama za promet svih vrsta roba, uključujući i robe životinjskog i biljnog podrijetla. Novi granični prijelaz Gradiška trebao bi se nalaziti na trasi autoceste Banja Luka - Gradiška. “Izvršena je eksproprijacija zemljišta, pribavljene sve dozvole za gradnju, urađena je projektna dokumentacija i ide međunarodni natječaj za prvu fazu radova koja podrazumijeva sve pripremne radove na terenu, kompletnu niskogradnju, izgradnju donjeg stroja, postavljanje hidro i elektroinstalacija, izdradnju temelja i nadstrešnice, kazali su nam iz UNO BiH. Nakon toga slijedila bi provedba natječaja za završetak radova, a funkcija novog graničnog prijelaza Gradiška, koji će ukupno koštati oko 27 milijuna KM, bit će moguća po okončanju izgradnje novog mosta na rijeci Savi”, navode iz UNO BiH. Dodaju kako je u planu i izgradnja Graničnog prijelaza Svilaj koji se nalazi na trasi autoceste Koridor Vc, i to na sjeveru BiH. U UNO-u očekuju da će u 2014. godini biti završeni poslovi eksproprijacije zemljišta i izrada projektne dokumentacije.
Pripreme za gradnju
“Granični prijelazi Ivanjica i Gorica su, također, u postupku pripreme za gradnju. U tijeku je eksproprijacija zemljišta i pribavljanje svih neophodnih dozvola za gradnju. Predviđeno je da bi izgradnja prijelaza Ivanjica koštala 1,7 milijuna KM, a izgradnja prijelaza Gorica, 1,3 milijuna KM”, navode iz UNO BiH. U planu su i dodatna ulaganja u Granični prijelaz Bijača. “Granični prijelaz Bijača je u prvoj i drugoj fazi koštao osam milijuna KM i te faze su završene te je prijelaz počeo raditi prije ulaska Hrvatske u EU. U tijeku je izbor izvođača za izgradnju treće i završne faze koji se provodi u Izaslanstvu EU u BiH jer su sredstva za izgradnju treće faze u iznosu od 5,5 milijuna eura osigurana iz IPA fondova”, pojasnili su iz UNO BiH u odgovoru o gradnji novih graničnih prijelaza.