Građani BiH, ne samo da plaćaju najvišu cijenu plina u regiji, a BiH spada među tri europske zemlje koje plaćaju najvišu cijenu ovog energenta, građani Federacije BiH također plaćaju i najskuplju cestarinu u regiji, i to 0,061 euro ili 0,12 KM po prijeđenom kilometru. Cijena naknade za korištenje najduže relacije autoceste u BiH Jošanica - Lučani, u dužini od 56 kilometara, iznosi 5,4 marke (2,7 eura) za prvu, do 21,6 KM (10,8 eura) za četvrtu kategoriju vozila.
S obzirom na to da je Vlada Federacije BiH nedavno prihvatila inicijativu JP Autocesta FBiH za povećanje trošarine na gorivo, za 10 feninga da bi se osigurala nedostajuća sredstva za gradnju autoceste, jasno je da zeleno crvena koalicija SDA - SDP na autocestu gleda kao na zlatnu koku, odnosno da preko koridora Vc zavlači ruku u džepove građana kada god im zatreba novac za krpljenje proračunskih rupa.
Na snazi zakon jačega
Stoga ne čudi ni izjava Ensada Karića, direktora JP Autocesta FBiH, koji je kazao da je odluka Vlade FBiH da prihvati inicijativu ovog poduzeća za povećanje trošarine na gorivo nastavak započetih promjena k bržoj realizaciji najvažnijeg državnog projekta. Ova inicijativa bit će upućena Upravnom odboru Uprave za neizravno oporezivanje BiH na razmatranje i nadležno postupanje. Podsjećanja radi, BiH se pismom namjere prema MMF-u obvezala da će povećati trošarinu na naftu i naftne prerađevine kako bi se zadržala dinamika na izgradnji cestovne infrastrukture u oba entiteta. Međutim, stručnjaci za promet i veze upozoravaju da nevjerojatno zvuči činjenica da se za pedesetak kilometara vožnje putničkim automobilom naplaćuje 5,40 KM. Zemlje koje su članice PIARC-a, svjetske organizacije cesta, moraju poštovati pravila pri određivanju cijena cestarine. Ako nije izgrađena nova cesta, trebala bi se plaćati kompenzacijska cijena od 50 posto. Samo, izgleda da u BiH vlada zakon jačega, točnije onoga tko je na vlasti. Nepravedno je da primjerice vlasnici vozila s Kupresa ili Trebinja kroz plaćanje goriva izdvajaju 10 feninga za autocestu koja još dugo neće doći do njihovih krajeva.
Federacija najskuplja
Što se pak tiče cestarina u regiji, mnogi vozači tvrde kako se cijela Srbija može prijeći automobilom za 10 eura. S druge strane, u BiH za 50 kilometara izgrađene autoceste sigurno je preskupo da se plaća 5,40 KM. Inače, najjeftinija cestarina je u Makedoniji gdje ona iznosi 0,020 eura po kilometru. Tako vozači na dionici autoceste Skoplje - Petrovec u dužini od 25 kilometara plaćaju 30 makedonskih dinara, što je 0,49 eura. Poslije Makedonije, najjeftinija cestarina u regiji je u Srbiji gdje vozači plaćaju 0,035 eura po prijeđenom kilometru. Tako, primjerice, vozači u Srbiji za 450 kilometara korištenja autoceste od Subotice do Niša plaćaju 13,5 eura. Cijena cestarine u Srbiji je među najjeftinijima u usporedbi s ostalim zemljama uže i šire regije i nije se mijenjala od 2008. Cijena cestarine u Bosni i Hercegovini je tri puta skuplja nego cestarina u Makedoniji, dok vozači u Bosni i Hercegovini plaćaju skoro dva puta skuplju cestarinu od one koju plaćaju vozači u Srbiji. Od ostalih zemalja u regiji, cijena cestarine po kilometru u Hrvatskoj u prosjeku je 0,055 eura. Godišnje korištenje autocesta u Austriji košta 76,20 eura, a vinjeta za deset dana korištenja autoceste u toj zemlji košta svega 7,9 eura. Također, tjedna vinjeta za korištenje autocesta u Mađarskoj košta 6,5 eura, u Slovačkoj 7 eura i Bugarskoj 5 eura.