U desetogodišnjem razdoblju nelegalno Federalno ministarstvo obrazovanja i znanosti financiralo je skoro 500 znanstveno-istraživačkih i istraživačko-razvojnih projekata od značaja za Federaciju BiH, za što je izdvojeno oko 7,5 milijuna maraka od čega je gotovo 90 posto sredstava otišlo na većinska bošnjačka područja u ovome entitetu. Ovo ministarstvo najbolji je primjer u što se vremenom pretvorila Federacija BiH. Radi se o sustavu koji ravnopravno crpi novac iz cijeloga entiteta, dakle i hrvatskih i bošnjačkoh područja, i onda ga u najvećem dijelu prebacuje na njezin bošnjački dio. Hrvatima je tako postalo legitimno pravo plaćati poreze i obveze koje, pak, federalne institucije zloupotrebljavaju. Među prvim zahtjevima koje će hrvatski predstavnici u vlasti adresirati u program rada nove federalne vlasti bit će ukidanje dva neustavna i nezakonita ministarstva koja godinama crpe zajedničke desetke milijuna maraka.
Jasne ovlasti
Po grubim procjenama, otkako ovo ministarstvo postoji, a radi se o sastavnoj odluci nametnutih protuhrvatskih ustavnih promjena iz 2003. godine nezakonito je do danas izvučeno i raspoređeno oko 90 milijuna maraka koje su po Ustavu isključivo županijski prihodi s obzirom na isključivu nadležnost županija u toj oblasti. Po sadašnjem Ustavu ‘stvaranje obrazovne politike, uključujući donošenje propisa o obrazovanju te osiguranje obrazovanja’ isključiva je nadležnost županija. Unatoč toj činjenici, ovo ministarstvo godinama funkcionira izravno rušeći ustavni temelj ovoga entiteta. Ništa se nije promijenilo ni nakon odluke Ustavnoga suda Federacije BiH 28. rujna 2010. godine. Ustavni sud tada je utvrdio kako ‘djelatnost obrazovanja, kao i utvrđivanje i provedba kulturne politike, ne spada u nadležnost federalne vlasti, ni pak u zajedničke nadležnosti Federacije i županija’. “Iz tih razloga Parlament Federacije BiH nije imao ustavnu osnovu za osnivanje i utvrđivanje nadležnosti Federalnog ministarstva obrazovanja i znanosti i Federalnog ministarstva kulture i sporta. Pored toga, Ustavni sud Federacije nije utvrdio da su županije, sukladno članku V 2. Ustava Federacije BiH, ovaj dio svoje nadležnosti prenijeli na federalnu vlast, pa je nakon provedenog postupka utvrdio da su odredbe čl. 15. i 16. Zakona o federalnim ministarstvima u suprotnosti s člankom III. 4.b) i c) Ustava Federacije BiH kojim je propisano da je utvrđivanje obrazovne politike, uključujući donošenje propisa o obrazovanju i osiguranje obrazovanja, kao i utvrđivanje i provedba kulturne politike, u nadležnosti županija’, stoji u sudskome pravorijeku. Umjesto da tijekom 2011. godine ukinu ova dva ministarstva, njihova je uloga dodatno ojačana, te se nastavilo s centraliziranjem ovoga entiteta.
Sramni podaci
A što to znači u konkretnim brojevima, jednostavno je utvrditi ako se samo analiziraju brojevi u raspodjeli sredstava koje svake godine izdvaja Ministarstvo obrazovanja i znanosti. Proračun ovoga ministarstva iznosi 8,5 milijuna maraka, zaposlena su 44 djelatnika. Ovo ministarstvo je doslovno protočni bojler za projekte. Tako je za financiranja studentskog standarda izdvojeno oko 1,1 milijun maraka, sufinanciranje obrazovanja 2,1, Bolonjski proces 400.000, financiranje znanosti od interesa za FBiH 2, razvoj znanosti 1,08 milijuna, te za studentske zajmove 300.000 maraka. Od 120 studenata kojima je dodijeljeno po 2500 maraka, tek 12 su Hrvati, odnosno studiraju na Sveučilištu u Mostaru. Od 22 dobitnika studenata koji studiraju društvene znanosti, tek su dvojica Hrvati. Kod prirodnih znanosti ta je razlika nešto manja i odnos je 16 prema dva. Ni jedan Hrvat, ali ni student Sveučilišta u Mostaru od 35 stipendiranih nije dobio potporu Ministarstva obrazovanja i znanosti FBiH. U slučaju studenata biomedicinskih znanosti, taj je odnos 19 prema 3 u korist bošnjačkih studenata, dok je kod poljoprivredno-biotehničkih znanosti 3:2, a humanističkih znanosti 15 prema 3.
Komentar je suvišan.