Kao što su pokazali rezultati PISA istraživanja i potvrdili rezultati TIMSS istraživanja, BiH je zapala u krizu u učenju, rezultati su poražavajući. Zato je nužno da obrazovne vlasti u BiH žurno osmisle i provedu sveobuhvatne obrazovne reforme, piše Večernji list BiH.
Sve podređeno djeci
U Sarajevu je izrađen 21 predmetni kurikul (nastavni plan) na kojima je radilo mnogo stručnjaka, prenosi Klix.ba. Novi kurikuli fokusirani su na ishode učenja, a ne na pukom provođenju unaprijed napisanog nastavnog plana i programa čiji se sadržaj “mora” prezentirati učenicima podjednako bez obzira na njihove vještine, sposobnosti i sklonosti. Kurikuli su izrađeni za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje, ali i za roditelje mlađih uzrasta čija djeca ne idu u vrtić. Predmetni kurikuli zasnovani su na ishodima učenja, što znači da propisuju što dijete u određenom uzrastu može, mora, treba znati i opisuje kako ono to može postići. Ne traži od djeteta da isključivo reproducira i ponovi ono što je nastavnik prezentirao, već se inzistira da povezuje, analizira, kreira, propituje, sam osmišljava sadržaje, uči surađivati s drugima, svladava načine učenja, razvija digitalne kompetencije. Radi se, zapravo, na funkcionalnosti djeteta. Predviđeno je da se nastavnici međusobno potpomažu na predmetima. Shodno tome, očekuje se da na jednom satu nazoči više nastavnika koji predaju različite predmete i tako zajednički podučavaju djecu. Tjedni rasporedi također su nešto što će se prilagođavati. To znači da nije nužno da se svakog dana mora imati materinski jezik ili matematika ako postoje učenici koji slabije razumijevaju i trebaju više znanja iz nekih drugih predmeta. Pa bi se na mjesečnoj razini prilagođavao broj sati iz nekih predmeta. Osim toga, i duljinu sata treba prilagođavati jer nije realno da svaki traje 45 minuta. Dakle, za neki predmet bit će potrebno više vremena kako bi se usvojilo nužno znanje, pa tako sat može trajati i 90 ili 50 minuta. Postoje i oni predmeti koji ne zahtijevaju previše vremena i razumljiviji su djeci, pa mogu trajati kraće oko 15, 20 ili 30 minuta. Zasad su ovo samo prijedlozi.
Reforma u HNŽ-u nužna
Provjerili smo radili se na reformi obrazovanja u HNŽ-u. “Što se tiče HNŽ-a, sve je stalo i, po mom mišljenju, ovo je točka na ‘i’ što se tiče obrazovanja, osnovnog, a i srednjeg u županiji, jer ništa se ne poduzima, ništa se ne radi. Reforma nam je nužna, ali ako imate zakon koji je star 20 godina, vi ne možete poduzimati nikakvu reformu ni bilo što. Trebamo krenuti u reformu koja nam je potrebna, ne sutra nego danas, jer ovakve metode i način rada moraju se mijenjati. Neću reći da ovo nije dobro, ali ima dosta prostora da se poboljša rad gdje bi djeca suvremenijim načinom rada sigurno više usvajala znanje nego što je to sad, ali morate napraviti temelje”, kazao nam je Slavko Lauš, predsjednik Sindikata učitelja HNŽ-a. Da bi se napravili temelji, mora se donijeti zakon o osnovnom odgoju i obrazovanju i pedagoški standardi. Na osnovi toga mora se ući u reformu, i to žurno. Ona se ne može provesti preko noći. “Pohvalno je što su u SŽ-u počeli raditi pa će se iz toga iznjedriti što se može primijeniti, a što ne može. Iz onog što sam pročitao vidim da neke stvari nisu primjenjive, ali je jako dobro što su prepoznali da se mora izaći iz ovoga gdje se sad nalazimo i krenuti u nešto novo. To je, po mom mišljenju, jako pozitivno, a sigurno će ljudi koji rade na tome doći do rješenja koje će biti najbolje”, kazao je Lauš.•