Da je uvijek mudro najprije dobro razmisliti i "odvagati" prije nego što se nešto izjavi, po starom dobrom receptu "ispeci pa reci", najsvježiji je primjer izjava ministra obrane BiH Zukana Heleza, koji je velikodušno ponudio pomoć susjednoj Srbiji za gašenje požara, kazavši kako BiH ima mnogo više helikoptera za te namjene.
- Ako je našim susjedima potrebna pomoć pri gašenju požara, mi imamo mnogo više helikoptera za te namjene te su, prema našoj procjeni i potrebi, trenutačno 2 helikoptera s posadama u punoj pripravnosti i spremni su pomoći - kazao je Helez. Podsjetimo, Helez je u srijedu kazao i kako je ministarstvo kojem je na čelu ponovno dobilo zahtjev Veleposlanstva Srbije za prelet i slijetanje helikoptera MUP-a Srbije u svrhu gašenja požara u Gacku, dok istodobno nije stigao ni jedan zahtjev za angažiranje helikoptera Oružanih snaga BiH za gašenje tog istog požara.
Ponovio je i to kako Oružane snage naše zemlje raspolažu s dvije posade i dva helikoptera s vitlima i jedrima, kapaciteta od 1000 litara, i kako su naši helikopteri odmah spremni izvršiti zadatak gašenja požara.
Iz Helezove izjave dalo bi se zaključiti da susjedna Srbija nema ni jedan ili eventualno jedan helikopter koji je u stanju gasiti požare. Međutim, ono što je ministar Helez rekao, nažalost, daleko je od realnog stanja.
U vezi s tim porazgovarali smo s Aleksandrom Radićem, jednim od najutjecajnijih vojnih analitičara u okruženju, pa i šire.
- U ovom trenutku "na papiru" Vojska Srbije ima barem dvostruko veći broj helikoptera nego što ih ima OS BiH. Srbija trenutačno raspolaže s nekih 80 + helikoptera, uključujući tu i primjerke koji su na remontu i u prijamu te one koji su prizemljeni. OS BiH, prema posljednjim raspoloživim podacima, "na papiru" ima oko 40 helikoptera - ističe Radić.
Međutim, kako nam je rekao Radić, stvarnost je bitno drugačija jer u oba ratna zrakoplovstva ima dosta tehnike naslijeđene iz prošlosti, mnogo tih letjelica nije remontirano, nema pričuvnih dijelova i nema perspektive za ulaganje u njih, tako da je stvarni broj helikoptera koji mogu poletjeti manji. Međutim, kad se i na taj način promatra, broj raspoloživih helikoptera za zadatke transporta i onih koji mogu koristiti vjedra za gašenje požara u Srbiji je mnogo veći u odnosu na BiH.
Srbija ima 5 helikoptera tipa MI-17 V-5 koji su kupljeni i zaprimljeni u razdoblju 2016. - 2019. Također, na raspolaganju ima i još nekoliko starijih helikoptera MI-8 koji su u letnom stanju.
- OS BiH "na papiru" ima 11 sličnih helikoptera, ali samo na papiru jer su već godinama prizemljeni i trule, što u Zračnoj luci Banja Luka, što u Rajlovcu - potvrdio je Radić.
U stvarnosti su na raspolaganju tri helikoptera Huey 2 koja su stigla iz američke donacije 2021. godine (stigla su inače četiri helikoptera, ali se jedan prevrnuo 2022. godine) i od ranije donacije standardnih helikoptera Huey, a u letnom stanju nalazi se poneki od njih.
Pri tom je Radić napomenuo kako su i sami helikopteri Mi-17 V-5 koje posjeduje Vojska Srbije veći i imaju veću nosivost od bh. tipa Huey.
Kada je riječ o helikopterskim snagama, Srbija se u gašenju požara u velikoj mjeri oslanja i na resurse Ministarstva unutarnjih poslova. Helikopterska jedinica policije u svom sastavu, jedina na prostoru jugoistočne Europe, ima na raspolaganju dva namjenska helikoptera za gašenje požara Kamov Ka-32 A11 BC.
Riječ je o letjelicama nabavljenim iz Rusije i striktno namijenjenim za gašenje požara, vjedrima za šumske požare, ali imaju i jedan poseban uređaj - top za gašenje u slučaju požara u urbanim sredinama s visokim objektima.
Podsjetimo, ovi helikopteri korišteni su u urbanom dijelu Beograda prilikom gašenja kineskog tržnog centra 24. siječnja ove godine. Osim njih, Helikopterska jedinica Ministarstva unutarnjih poslova Srbije u svom sastavu ima i tri nova francuska srednja višenamjenska helikoptera Airbus Helicopters H215 Super Puma, koji također mogu nositi vjedro za gašenje požara te tri AB 212 helikoptera koja su do sada često korištena u namjeni gašenja požara.
- Dakle, iz svega je vidljivo kako je broj helikoptera koji se mogu koristiti za gašenje požara u Srbiji drastično veći nego u BiH. Helez je govorio o dva helikoptera koja su na dežurstvu u Sarajevu od ukupno tri upotrebljiva Bell UH-1H-II Huey II helikoptera, dok Srbija trenutačno raspolaže s najmanje 12 helikoptera za gašenje požara. Tu svakako treba dodati i 4 najnovija helikoptera Airbus H-145M, koji mogu nositi vjedro za gašenje, a riječ je o vrlo dinamičnim letjelicama koje su korištene za gašenje požara u Sjevernoj Makedoniji, pa i u Hercegovini - napominje Radić.
Kako je Aleksandar Radić zaključio na kraju, kako god da se gleda u smislu broja, nosivosti, operativne uporabljivosti i same opreme, Srbija ima apsolutnu dominaciju ako se već moramo mjeriti u tome tko može više gasiti, tko može baciti više vode na požarište i tko kome može slati helikoptere za gašenje požara.
Bilo kako bilo, da Srbija ima samo dva helikoptera Kamov Ka-32 A11 BC, to je dvostruko više namjenskih helikoptera za gašenje požara od BiH jer OS BiH nema ni jedan namjenski helikopter za gašenje požara s takvom opremom i mogućnostima.
Možda su paklene vrućine ovih dana proizvele efekt fatamorgane, pa se od dva helikoptera može učiniti eskadrila ili dvije. Sve i da je tako, to bi opet bilo nešto manje nego što susjedna Srbija ima u floti.