Važnost zdrave i uravnotežene prehrane prepoznata je već generacijama, a ne možemo je ni zamisliti bez svježeg, domaćeg voća i povrća.
Što se nudi?
Osim vlastitog uzgoja, većina bh. stanovnika izvor zdrave prehrane nalazi na tržnicama diljem Bosne i Hercegovine. Unatoč inflaciji na koju se svi žale, kupuje se, doznajemo od prodavačica, gotovo isto kao i prije, osim umirovljenika koji su znatno smanjili količinu onoga što kupuju. - Najviše se kupuje sezonsko voće i povrće, a najčešće su to namirnice za pripremu ručka - od blitve, zelja, salate, mrkve do nekoliko krumpira. Tržnicu je prethodnih dana "obojila" zelena boja - nudi se razno lisnato povrće - od blitve, špinata, salata, mladog luka, karfiola... Tu su i jagode u košaricama zbog kojih se kupci često zaustavljaju, govore prodavači. - Po voće i povrće dolaze apsolutno svi, od mladih do osoba treće životne dobi, a kada je riječ o potrošnji, neki kupuju manje, a neki više, uglavnom se uklapaju u kućni proračun kojim raspolažu - objašnjava prodavačica na tržnici. Provjerili smo i što kaže statistika - je li bilo rasta ili pada prodaje na tržnicama. - Vrijednost prodaje poljoprivrednih proizvoda na tržnicama u travnju 2024. godine iznosila je 1,370.041 marku, što predstavlja smanjenje za 9,4 posto u odnosu na travanj 2023. godine. U travnju 2024. godine udio u ukupnoj prodaji poljoprivrednih proizvoda na tržnicama, promatrano po skupinama proizvoda, bio je sljedeći: povrće 48,1 posto, voće 19 posto, mlijeko i mliječni proizvodi 16,9 posto, perad i jaja 7,5 posto, žita i proizvodi od žita 2,2 posto te ostali proizvodi 6,3 posto - stoji u posljednjim podacima Federalnog zavoda za statistiku. Kako se navodi u podacima, u promatranom mjesecu bh. građani su kupili 203.603 kilograma raznih vrsta povrća, za što su izdvojili 658.345 maraka. Voća su, prema službenoj statistici, građani pojeli u količini od 70.931 kilogram, a platili su ga 260.159 maraka. Poljoprivredni proizvođači su na tržnicama u travnju prodali 2774 kilograma peradi, a za tu prodanu količinu zaradili su 21.872 marke. U istom mjesecu na tržnicama su prodana 227.033 komada jaja za 80.919 KM. Kako se nadalje navodi u službenim podacima Federalnog zavoda za statistiku, u tom mjesecu za 63.618 kilograma krumpira bh. građani izdvojili su 144.595 KM. Svih vrsta sireva na riznicama zdravlja, kako nazivaju tržnice, prodano je u vrijednosti od 116.390 KM. Za 15.604 kilograma rajčica izdvojene su 63.532 marke. Više od 31.000 kilograma jabuka prodana je na tržnicama, i to za 63.483 KM. Malo manje od 50 tisuća maraka, točnije 48.420 KM, u travnju su građani ovog entiteta izdvojili samo za jezgru oraha, a kupili su je u težini od 3142 kilograma. Više od 50.000 maraka prodavači na tržnicama diljem Federacije zaradili su od prodaje 5116 kilograma češnjaka. Jagode, brojnima najdraže voće, u ovom su se travnju našle na trpezama, a kako navode podaci, samo u mjesec dana prodano je 4537 kilograma za 26.354 marke. Na ljestvici prodanih proizvoda našle su se i mandarine, a 10.990 kilograma plaćeno je 28.060 maraka. Od prodaje 1810 kilograma kajmaka proizvođači su zaradili 23.525 maraka, od prodaje 2524 kilograma suhih šljiva 21.327 maraka, od prodaje 5810 kilograma krušaka 20.405 maraka, od prodaje 2756 kg grožđa 19.380 maraka...
Prikupljanje podataka
Podaci o prodaji poljoprivrednih proizvoda na zelenim tržnicama prikupljaju se mjesečnim istraživanjem "Mjesečno izvješće o prodaji proizvoda poljoprivrede na zelenim tržnicama (obrazac TRG-13)". - Jedinice promatranja i jedinice izvještavanja za istraživanje (TRG-13) su poslovni subjekti koji pružaju usluge korištenja prodajnog prostora tržnice. Ovim istraživanjima prikupljaju se podaci o prodaji vlastitih poljoprivrednih proizvoda na tržnicama od obiteljskih poljoprivrednih proizvođača (bez poljoprivrednih poduzeća i zemljoradničkih zadruga): količina (u kg, komadima, litrama), vrijednost (u KM) i prosječne cijene (u KM) za tekući mjesec - priopćeno je iz Federalnog zavoda za statistiku.