Ako bilo koji građanin Federacije BiH ima uredan položen vozački ispit ili ima diplomu završenog fakulteta ili bilo koje srednje škole, to mu neće biti dovoljno da postane vozač autobusa i teretnih motornih vozila C i D kategorije, piše Večernji list BiH. Kako bi mogao upravljati vozilima iz spomenute kategorije, isti taj građanin mora imati i “III. stupanj stručne spreme za zanimanje vozača motornog vozila” jer bez toga ne može dobiti certifikat za obavljanje poslova vozača autobusa ili kamiona.
Manjak ustanova
Ovakav prijedlog sastavila je Vlada Federacije BiH u sklopu zakona o izmjeni Zakona o cestovnom prijevozu FBiH, protiv kojeg su ovih dana “ustali” vlasnici prijevozničkih tvrtki, Udruga poslodavaca FBiH koji traže da se takva “nakaradna” odredba po žurnom postupku izmijeni u vrijeme kad je veliki broj poduzeća u potrazi za nedostajućim kvalificiranim vozačima. U svom poduljem obrazloženju upućenom na razmatranje federalnoj Vladi spomenuta Udruga poslodavaca tvrdi kako je “edukacija i priljev novih vozača motornih vozila iz srednjih škola nedovoljan i ni približno ne može zadovoljiti potrebe gospodarstva. Zbog toga se većina prijevoznika u Federaciji BiH suočava sa sve izraženijim problemom popunjavanja radnih mjesta vozača autobusa i teretnih kamiona”. Mnogi gradovi i općine u Federaciji BiH nemaju srednjoškolske ustanove koje bi školovale ovakve kadrove te je i to jedan od razloga koji doprinosi deficitu navedenog kadra. Izvanredno školovanje za stjecanje zvanja vozača motornih vozila iziskuje velike troškove te određeno razdoblje koje je nužno da bi se izvršila prekvalifikacija iz jednog u drugo zanimanje.
Ogromne štete
Na kraju, otvaranje tržišta rada u zemljama EU-a doprinijelo je odljevu stručnog i kvalificiranog kadra (vozača) te stvara deficit istog na tržištu FBiH. Problem je toliko izražen da prijeti značajnim smanjenjem obujma prijevoza putnika i roba, odnosno prepuštanje prijevoza putnika i tereta stranim prijevoznicima iz regije i EU-a, što bi zbog nedostatka voznog osoblja moglo dovesti do zatvaranja djelatnosti pojedinih tvrtki. Zatvaranje tvrtki prouzročilo bi ogromne štete kako u procesu proizvodnje roba tako i u sferi javnog prijevoza putnika, stoji u argumentima koji su upućeni federalnoj Vladi. Pozivaju se i na pravilnik koji važi u Republici Srpskoj i harmonizaciju zakonskih propisa s drugim bh. entitetom na razini cijele države BiH. Izmjenama i dopunama Zakona u Republici Srpskoj omogućeno je da osobe sa završenom srednjom školom bilo kojeg zanimanja i položenim ispitom za određenu kategoriju mogu biti zaposlene na radno mjesto vozača. Ovakvim zakonskim rješenjima prijevozničke tvrtke iz drugog entiteta značajno su u prednosti i povoljnijem položaju u odnosu na prijevozničke tvrtke iz FBiH. Također, prijevozničke tvrtke u FBiH, zbog nedostatka voznog osoblja, sve više zapošljavaju osobe s potrebnom kvalifikacijom iz Republike Srpske. Većina zemalja EU-a i okruženja također ima slične propise kao što je to zakonom utvrđeno u Republici Srpskoj, samo su neki od argumenata kojim se donesena odluka treba što prije izmijeniti.•