Bh. građani od početka pandemije odriču se svega što ne smatraju nužnim, odnosno proizvoda i usluga bez kojih mogu živjeti. Tako su od pojave epidemije koronavirusa u BiH, točnije od ožujka, prva “na meti” putovanja, uslijedio je pad kupnje odjevnih predmeta koji će im “možda zatrebati”, a već sada došlo je do toga da kupuju samo ono bez čega ne mogu preživjeti. Istina, svemu tomu doprinijelo je smanjenje prihoda, a nije zanemariv broj ni onih koji su ostali bez posla pa su bili primorani posegnuti i za “crnim fondom”, piše Večernji list BiH.
Manja prodaja
Tako se ove godine bilježe brojni padovi, a jedan takav doživjele su i tržnice na kojima se posljednjih mjeseci može vidjeti sve manje ljudi. Prema podacima Federalnog zavoda za statistiku, vrijednost prodanih proizvoda na tržnicama u listopadu ove godine bila je manja za 64.241 KM ili 4,8 posto u odnosu na isti mjesec prošle godine. Manji prihodi, ali i strah od širenja zaraze, samo su jedan od razloga smanjenja prodaje na tržnicama. Kako i sami kažu, građani gledaju što manje vremena provesti u kontaktu s drugim ljudima. - Na tržnicu ove godine još nijednom nisam otišla. Prvenstveno, razlog je korona. Koliko god je moguće, izbjegavam prostore gdje je više ljudi, a, iskreno, i kupuje se manje. Sve je poskupjelo, plaće su u najboljem slučaju iste kao i lani. Srećom, nisam ostala bez posla, ali teže se živi nego prije. U doba korone više se odlučujem na naručivanje domaćeg voća i povrća preko Facebooka, Posebno su praktične male košare s nekoliko vrsta voća i povrća čija je cijena do 10 KM. Izdvojiti više novca za nekoliko kilograma voća i povrća više i nije tako lako - kazala nam je kućanica iz Mostara. Njezino mišljenje dijeli i njezina sugrađanka. - Ova godina izuzetno je teška za sve, poseban utjecaj na sve imala je i pandemija. Suprug je već početkom travnja ostao bez posla, što nam je dodatno otežalo ionako tešku svakodnevicu. Bili smo primorani posegnuti za fondom za “crne dane”. Na sve načine pokušavamo smanjiti troškove. Prvi put smo uzgojili vlastito povrće, voćnjake već odranije imamo, tako da smo barem u tom dijelu napravili uštedu, a kupujemo samo nužne stvari - kaže nam u razgovoru još jedna Mostarka.
Promjene navika
I Murisa Marić, izvršna direktorica prijedorske Udruge za zaštitu potrošača “Don”, u nedavnom razgovoru za Večernji list kazala je kako su potrošačke navike bh. građana itekako doživjele promjene, i to, kako navodi, zbog konstantnih tihih poskupljenja. - Svako, pa i najmanje poskupljenje u doba pandemije došlo je do izražaja. U svakom segmentu imamo poskupljenja i kad sve uzmemo u obzir, dolazi do promjene i u potrošačkoj košarici. Sve manje se kupuje voće i povrće jer je na bh. tržištu preskupo. Cijene određenog voća i povrća skočile su i više od 100%. Poskupjeli su i proizvodi koje svakodnevno kupujemo ili su cijene ostale iste, a gramaža manja - kazala je Marić. •