“Turizam u BiH treba postati vodeća grana gospodarstva na kojoj će se zasnivati razvoj države” - jedan je od naslova koji smo pročitali ovih dana, a koji ukratko opisuje sve ono što želimo reći ovim tekstom. Stranice i stranice napisane su o turizmu, donesene brojne strategije, izneseni planovi, međutim, ta grana nikako da zaživi u pravom smislu riječi i omogući većem broju stanovnika posao i bolji život, piše Večernji list BiH.
Za razliku od Hrvatske, koja sve svoje resurse nastoji maksimalno iskoristiti, BiH to teže ide od ruke.
Prirodne ljepote BiH
- Hrvatska je u Europskoj uniji i Dalmatinska zagora, a posebno grad Imotski, živnula je zahvaljujući obnovi starih kuća i izgradnji bazena, ruralnom turizmu i slično, a to je uvelike potpomagala Europa. Što se BiH tiče, vjerojatno neki poticaji postoje, ali kome se daju i kako, to ne znam. Ja sam obnovio staru kuću i izgradio bazen uz kredit. Hoće li se isplatiti i u kojem razdoblju, vidjet ćemo. Znam samo da potražnje ima - priča nam čovjek koji se nalazi u blizini Imotskog, ali s druge strane granice, u Hercegovini. Upravo je Hercegovina u tom pogledu izuzetno primamljiva. Primjerice, ako ste u Grudama ili Posušju, blizu vam je more, Makarska rivijera, a blizu je i planina Blidinje. Uz to, raznih znamenitosti imate i u tim, ali i svim susjednim lokalnim zajednicama. Cijela BiH je jedno veliko turističko bogatstvo ako se uzme u obzir sve što ova zemlja posjeduje. Nedavno je u glavnom gradu BiH Sarajevu organiziran Sarajevo Tourism Summit, a začetnik i direktor konferencije Enis Hadžimujić kaže: - Turizam je jako važan sektor u gospodarstvu Bosne i Hercegovine. Prema podacima Svjetske turističke organizacije, turizam u BiH generira oko 4 posto BDP-a i zapošljava oko 7 posto radne snage. Međutim, turizam u BiH i dalje ima veliki potencijal za budući razvoj. Najveća prednost BiH kao turističke destinacije su njezina prirodna ljepota, kulturno-povijesno nasljeđe, povoljne cijene te neposrednost i gostoljubivost lokalnog stanovništva. BiH ima mnogo prirodnih resursa, a osim toga, bogata je kulturnim i povijesnim nasljeđem koje se manifestira u njezinim gradovima, spomenicima, muzejima i drugim znamenitostima. Međutim, nedostatak investiranja u turizam u BiH uglavnom je povezan s nedostatkom infrastrukture i kvalitete turističkih usluga. Još uvijek se oporavlja od posljedica rata, a njezina infrastruktura za turizam i dalje je nedovoljna i zastarjela. Također, standardi kvalitete turističkih usluga su ispod razine drugih zemalja u regiji, što je jedan od glavnih razloga zašto turistički sektor u BiH još uvijek nije dosegnuo svoj puni potencijal. Ipak, postoje razni projekti i inicijative koje se provode kako bi se povećala ulaganja u turizam - istaknuo je, među ostalim, organizator konferencije na kojoj se razgovaralo o potencijalu spomenute oblasti u ovoj zemlji. Ovih dana objavljeni su podaci o povećanju broja turista u Hercegovačko-neretvanskoj županiji u kojoj je, uz sve više Hrvata, Srba i Slovenaca, ali i turista iz Turske, Saudijske Arabije, Katara, Njemačke, Poljske... U šestomjesečnom razdoblju dogodio se rast od najmanje 10 posto. Onaj tko je noćio u Mostaru, u prosjeku je potrošio 78 eura. Na smještaj oko 46 eura, a ostalo na kupnju te ugostiteljske usluge. Ako se gleda cijela županija, najviše se posjećivalo vrelo Bune, Međugorje, Počitelj, parkove Hutovo Blato i Blidinje, špilju Vjetrenicu i tako dalje. Ljetni hit je redovito i Neum. Dolaze gosti iz Francuske, Njemačke... Broj posjeta kako domaćih tako i stranih turista povećao je i završetak magistralne ceste Stolac - Neum te je putovanje do jedinog bh. grada na moru postalo puno brže. Valja naglasiti da na turizam u BiH uvelike utječe i potpomaže ga bh. dijaspora jer, osim što oni dolaze i troše novac u svojoj zemlji, tu je i njihova preporuka. Svi oni došli su u miješane sredine i imali su priliku govoriti o onom što je dobro u ovoj zemlji. Ekonomski analitičar Admir Čavalić ranije je govorio o važnosti inovacija i osvježenja u cilju obogaćivanja domaće turističke ponude.
Smanjivanje rizika
- Nužna je formalizacija turizma, digitalizacija i povezivanje turističkih destinacija, zatim strateško promatranje turizma i sustavno rješavanje problema te općenito smanjivanje bilo kakvih rizika političke, pravne ili ekonomske prirode kako bi se privuklo inozemne turiste. Sve navedeno je recept za uspjeh turizma, posebno digitalizacija, jer moramo biti prisutni na digitalnoj mapi turizma - naveo je među ostalim.