Naime, svi trgovci na području Federacije BiH, bilo da su pravne ili fizičke osobe, ubuduće će morati biti registrirani i transparentno istaknuti svoje podatke, a poštanske i dostavljačke službe bit će pod strožom kontrolom.
Gubitak novca
Riječ je o novim pravilima vezanim uz online trgovinu koje definira Zakon o elektroničkoj trgovini Federacije BiH koji bi trebao biti uskoro upućen u proceduru. Kako je rečeno na panelu u Mostaru upriličenom u povodu Svjetskog dana potrošača, novo zakonsko rješenje predviđa i pravo na povrat robe u roku od 14 dana bez navođenja razloga, čime se Bosna i Hercegovina u ovom dijelu online trgovine usklađuje sa standardima Europske unije. Kako je nedavno objasnio federalni ministar trgovine Amir Hasičević, u vrijeme ekspanzije e-trgovine i pojave međunarodnih platformi na bh. tržištu, ukazala se potreba da se utvrde pravila za odvijanje e-trgovine, što uključuje kontrolu, ali i propisivanje sankcija za prekršitelje.
- Cilj nam je smanjiti sivo tržište, zaštititi potrošače, ali i poštene trgovce - kazao je Hasičević. Istaknuo je kako, prema do sada urađenim analizama, zbog činjenice da ovaj dio nije reguliran Federacija godišnje gubi 200 - 300 milijuna KM koji ostaju na sivom tržištu. Ministar Hasičević je podsjetio kako je u Zakonu o unutarnjoj trgovini već propisano da su oni koji se opredijele obavljati trgovinu elektroničkim putem dužni se registrirati te na platformama i stranicama za oglašavanje istaknuti svoj registracijski broj uz osnovne podatke o trgovcu/prodavaču. - Ovim zakonom nastojali smo detaljnije precizirati tko i kako može legalno obavljati e-trgovinu, kako prepoznati i sankcionirati one koji se nelegalno bave e-trgovinom. Zakonom su tretirane i e-platforme te društvene mreže preko kojih se odvija e-trgovina. Također, predviđene su obveze za platforme putem kojih se oglašavaju fizičke i pravne osobe koje se bave e-trgovinom -objasnio je predsjednik Skupine za izradu Zakona o e-trgovini Jasmin Kadić.
Uz navedena dva zakona potrebno je, ističu stručnjaci, svakako mijenjati i Zakon o zaštiti potrošača. Na navedenom panelu u Mostaru ombudsman za zaštitu potrošača u BiH Saša Marić upozorio je da trenutačni Zakon o zaštiti potrošača iz 2006. godine ne odgovara digitalnom dobu te ga je hitno potrebno modernizirati.
Žalbe na prijevare
- Trenutačni zakon ne regulira e-trgovinu, dostavu i odgovornost za oštećenu robu. Ako kupac dobije oštećen proizvod, trgovac i dostavna služba prebacuju odgovornost jedan na drugog, ostavljajući potrošača nezaštićenog. Novi zakon riješio bi taj problem, ali njegovo usvajanje ovisi o političkoj volji - naglasio je Marić. Ranije su iz Ureda ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH naveli kako s rastom online trgovine raste i broj žalbi potrošača. Naveli su kako je uglavnom riječ o transakcijama koje se odvijaju prilikom kupnje preko društvenih mreža te da se žalbe najčešće odnose prijevare ili neadekvatnost naručene robe. Inače, iako online trgovina svakodnevno raste u odnosu na zemlje regije, stanovnici BiH još su uvijek najmanje skloni ovakvom načinu kupnje. Istraživanje koje je provela asocijacija za internetsku trgovinu “eComm” u suradnji s kompanijom “Valicon” i projektom “MarketMakers” uz podršku vlade Švicarske, a koje je obuhvatilo Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju te Bosnu i Hercegovinu, pokazalo je da otprilike 0,8 milijuna građana kupuje preko interneta. Glavni problemi s kojima se suočava ova vrsta trgovine u BiH su nepovjerenje, visoke cijene i nepouzdana dostava te manjak institucionalne i bankarske podrške.