Prodaja proizvoda u doba korone itekako se promijenila. Virtualne narudžbe postale su svakodnevica gotovo u svakoj oblasti. Nažalost, neki bivaju prevareni i postaju svjesni da nikad taj proizvod ne bi kupili da su ga mogli prethodno vidjeti. No sve su to rizici poslovanja. Zanimljivo je i da se oblast koja je dugo vremena odolijevala internetskoj kupnji, poljoprivreda, također preselila online.
Otkup proizvedenog
Prodavač voća i povrća u zapadnoj Hercegovini priča nam kako je u pandemiji otkrio i čari internetske prodaje, ali i prodaje od vrata do vrata. - Sve sam obuhvatio. Do dolaska pandemije imao sam siguran plasman proizvoda, dogovore s nekim grillovima i restoranima koji su otkupljivali ono što proizvedem. Međutim, prošla godina zatekla je i mene i njih. Uzeo sam stvar u svoje ruke. Krenuo u neka veća naselja, prodavao ljudima svježe i kvalitetno. Mnogi sada imaju moj broj pa se jave kada im nešto treba. Također, na internetu su se pojavile online tržnice, odnosno neka vrsta oglasnika, gdje napišem koliko u određenom trenutku imam nekog voća ili povrća te po kojoj ga cijeni prodajem. Ljudi kupe koliko im je potrebno. Naravno da mi nedostaju ona vremena kada sam imao sigurnu prodaju krumpira, luka, zelene salate, rajčice, krastavaca, jagoda i trešanja za restorane, međutim, što je, tu je. Valjalo se prilagoditi - priča nam vrijedni zemljoradnik, a usput i trgovac, dok gledamo imanje koje je zasadio i zasijao. Ipak vjeruje kako će se sigurna prodaja vratiti na staro. - O puno čimbenika ovisi budućnost, ali nadam se da će već od ljeta sve biti drukčije, normalnije. Jer dobro je da se osuvremenjuju prodaja i kupnja, da i poljoprivreda ide ukorak s vremenom. Međutim, bez tržnica, namjenskih prostora gdje će ljudi izložiti svoje svježe ubrano voće i povrće, a ljudi doći, vidjeti, kušati i kupiti, nije to to. Internetske tržnice mogu raditi na konceptu da ljudi surađuju među susjednim općinama i gradovima, ali za neke udaljenije lokacije potrebno je puno više. Dobro bi bilo kupiti neko vozilo koje ima sve uvjete da se proizvodi transportiraju negdje dalje, a tu opet mora pomoći i politika. Poljoprivredna proizvodnja naša je budućnost i moramo biti svjesni toga da svaka lokalna zajednica mora imati organiziranu sjetvu, sadnju i plasman proizvoda. Samo tako dugoročno možemo ustabiliti poljoprivredu i, ono što je najvažnije, imati hranu u svim vremenima - priča nam sugovornik, piše Večernji list BiH.
Kontejneri za prodaju
Proteklih dana Centar za razvoj poljoprivrede i sela u Republici Srpskoj iznio je plan podjele velikih poslovnih kontejnera proizvođačima kako bi u nekoliko većih naselja mogli prodati ono što proizvedu. Tako je plan u Banjoj Luci postaviti kontejnere ispred stambenih zgrada da ljudi mogu kupiti voće i povrće bez odlaska u neka udaljenija mjesta. - Poljoprivrednim proizvođačima koji ne mogu platiti zakupnine za unajmljivanje prodajnih prostora kroz ovaj bismo projekt mogli ponuditi prefabricirane kontejnere na različitim lokacijama, a u svakom od ovih kontejnera po dva radna mjesta gdje bi oni plasirali svoje proizvode - kazao je Draško Ilić, direktor ovog centra.
Prošla godina i lockdown bili su nam pouka. Kamo sreće da se ono nikad više ne ponovi. Međutim, Bosna i Hercegovina mora imati hranu za svoje potrebe, mora stvarati zalihe. Zato treba pozdraviti i podržati činjenicu da je proizvodnja za vlastite potrebe rekordna.•