ispod međunarodnog prosjeka

Zabrinjavajuće (ne)znanje djece u BiH: Rezultate iz matematike ostvaruje samo 1 posto učenika, a iz prirodnih znanosti 0 posto

školarci, dječaci
Vjeran Zganec Rogulja/PIXSELL/Ilustracija
08.12.2024.
u 20:09

Rezultati TIMSS 2023. opet su pokazali kako samo jedan posto učenika u BiH, ili svaki stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike, dok naprednu referentnu vrijednost iz prirodnih znanosti doseže nula posto učenika

Velika prašina digla se u Bosni i Hercegovini nakon što je Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) objavila rezultate i preporuke međunarodnog istraživanja TIMSS 2023. za BiH, koji pokazuju kako su postignuća naših učenika ispod međunarodnog prosjeka, piše Večernji list BiH.

Problem je tu već dugo

Istraživanje je u Bosni i Hercegovini provedeno 2023. godine na uzorku od 3391 učenika četvrtih razreda iz 120 osnovnih škola, a slično prethodnim istraživanjima i ovaj put rezultati pokazuju kako su postignuća učenika iz BiH ispod međunarodnog prosjeka, priopćeno je iz APOSO-a. Međutim, teško je da je ta informacija nekoga iznenadila jer već dugi niz godina, pa možda i desetljeća, ova i slična istraživanja pokazuju da smo u problemu.

Učenici 4. razreda u BiH su na testu iz matematike ostvarili 447 bodova, a na testu iz prirodnih znanosti 448 bodova. Postignuće ostvareno na oba testa pozicionira BiH ispod prosjeka TIMSS ljestvice koji iznosi 503 boda za matematiku i 494 bodova za prirodne znanosti te je razlika u odnosu na prosjek statistički značajna. Rezultati TIMSS 2023. opet su pokazali kako samo jedan posto učenika u BiH, ili svaki stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike, dok naprednu referentnu vrijednost iz prirodnih znanosti doseže nula posto učenika. Učenici svih zemalja iz okruženja ostvaruju bolja postignuća iz matematike - Kosovo 451, Sjeverna Makedonija 474, Crna Gora 477, s tim da su učenici Albanije 512, Slovenije 514 i Srbije 523 iznad prosjeka TIMSS ljestvice. Učenici Bosne i Hercegovine ostvaruju nešto bolja prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od učenika prethodno nabrojenih zemalja, s iznimkom Srbije (510) i Slovenije (526) čiji učenici ostvaruju rezultate iznad prosjeka TIMSS ljestvice i u prirodnim znanostima.

Iako je istraživanje TIMSS 2023. provedeno bez sudjelovanja Republike Srpske i Zapadnohercegovačke županije, rezultati i preporuke istraživanja bit će, kao i dosad, distribuirani svim razinama obrazovnih vlasti u zemlji kako bi se poduzeli konkretni koraci na unaprjeđenju kvalitete obrazovanja i ubrzavanju kurikularne reforme.

- Samo uz prilagodbu obrazovnih sustava funkcionalnim znanjima, vještinama i kompetencijama, uz praćenje trendova postignuća učenika na globalnoj razini - možemo omogućiti našoj djeci da ne zaostaju za svojim vršnjacima u drugim zemljama te da bude kompetentni na tržištu rada, poručuju iz nadležne institucije.

Što čeka vlast

No, to je očito lakše izreći nego uraditi jer uporno zaostajemo za ostatkom razvijenog svijeta, pa i regijom. Učenici iz BiH u ovom istraživanju sudjeluju treći put, iako ne u kontinuitetu. Prvi put, 2007. godine, u istraživanju su sudjelovali učenici osmih razreda osnovne škole, a rezultati koje su ostvarili bili su također ispod međunarodnog prosjeka. Drugi put, 2019. godine, u istraživanju su sudjelovali učenici četvrtih razreda osnovne škole, a ostvareni rezultati pokazali su kako 24 posto testiranih učenika ne može doseći čak ni nisku razinu postignuća u oblasti matematike te kako samo jedan posto učenika, ili svaki stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike i prirodnih znanosti.

Potrebna je, dakle, strateška reakcija nadležnih vlasti, ali teško da će do nje doći u situaciji kada su štrajkovi u obrazovanju redovita pojava, a nezadovoljstvo prosvjetnih djelatnika, ali i roditelja iskazuje se i na druge načine, od promjena škola do odlaska iz zemlje. Zanimljivo je i kakve reakcije dolaze od političkih stranaka, bilo da su bile ili su sad u vlasti.

- Nevjerojatno djeluje činjenica da od 2007. godine ni jedno ministarstvo obrazovanja ni na županijskoj ni na entitetskoj razini nije učinilo ništa da se znanje bh. učenika unaprijedi. Zar je moguć toliki nedostatak volje u ministarstvima obrazovanja da se bave svojim poslom, i to onim najplemenitijim, pružanjem što kvalitetnijeg obrazovanja djeci - navode iz Naše stranke, koja je dio aktualne vlasti na svim razinama. Na čuđenju i kritikama će se vjerojatno svi i zadržati do nekih novih (sličnih) rezultata istraživanja.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije