Velike su mogućnosti da će vozači u BiH ubuduće plaćati naknadu ukoliko zatraže izlazak policajaca na mjesto nezgode s manjom materijalnom štetom.
Tarifa još nije poznata, ali se zna da će, uđe li ova novina u Zakon o osnovama sigurnosti prometa na putevima (ZOBS) u BiH, na ovaj način prikupljena sredstva ići u materijalno-tehničko opremanje Prometne policije.
U Zakonu o osnovama sigurnosti prometa na putevima u BiH, koji je na snazi, navodi se kako je policija dužna izaći na mjesto nezgode u kojoj ima poginulih ili ozlijeđenih, ili je nastala veća šteta, ali i kada je manja šteta, ako to zahtijeva jedan od sudionika nezgode. Ali, u tijeku su izmjene zakona, pišu Nezavisne novine.
"U slučaju izlaska nadležnog organa unutarnjih poslova na mjesto prometne nezgode po zahtjevu jednog od sudionika u prometnoj nezgodi, plaća se posebna naknada koja predstavlja prihod nadležnog organa unutarnjih poslova po mjesnoj nadležnosti", navodi se u tim izmjenama.
U Ministarstvu komunikacija i transporta BiH rekli su za Nezavisne da se, u biti, radi o problemu izlaska Prometne policije na mjesto nastanka prometne nezgode čak i kada se radi o nezgodama s manjom štetom.
Kako dodaju, nakon prometne nezgode u kojoj je prouzročena samo manja šteta vozači su dužni odmah ukloniti vozila s ceste i razmijeniti osobne podatke, te popuniti i potpisati obrazac europskog izvješća o prometnoj nezgodi.
"Namjera Ministarstva jeste da se izbjegne ustaljena navika da se u svakom slučaju kod prometne nezgode poziva Prometna policija, čime se stvaraju nepotrebne gužve i zastoji, već da se kod prometnih nezgoda s manjom materijalnom štetom koristi propisani obrazac kojim se kod osiguravajućih društava rješava pitanje osiguranja nastale štete, a što je regulirano Pravilnikom o obliku i sadržaju obrasca europskog izvješća o prometnoj nezgodi", kažu iz Ministarstva komunikacija i transporta BiH.
Kako dodaju, u Nacrtu izmjena i dopuna ovog zakona dana je samo osnovna konstrukcija ovog člana, o čemu će se tek izjasniti članovi Radne grupe za izradu prijedloga zakona, kad će se definirati i ostali elementi u vezi s tim članom.
Milija Radović, v.d. zamjenika direktora Agencije za sigurnost prometa RS, kaže kako postoji problem koji treba riješiti, a koji se odnosi na propise koji reguliraju ovu oblast u smislu - što je manja materijalna šteta.
Prvo, kako na licu mjesta procijeniti koliki je iznos štete? Osim toga, u Zakonu o obveznom osiguranju u prometu stoji kako je manja šteta - do 500 KM. Istovremeno, prema navedenom zakonu, manja šteta je kad na vozilu nisu oštećeni vitalni dijelovi i sklopovi i koje se može samostalno kretati. Ali...
"Imate sad novijih vozila kojima nisu oštećeni vitalni dijelovi koji se, recimo, odnose na upravljanje, na kočenje, ali mu far iznosi 1.000 ili 2.000 maraka. Može on nastaviti kretanje do najbližeg servisa, ali to nije manja materijalna šteta", pojašnjava Radović.
Istovremeno, on smatra kako u odnosu na zemlje u regiji imamo najmanju primjenu europskog izvješća o prometnoj nezgodi.
"Zašto je to problem? To puno opterećuje rad Prometne policije - za svako najmanje kuckanje, za štetu od 50 ili 100 maraka, zove se policija, koja mora napraviti uviđaj", kaže Radović.
Prema njegovim riječima, u tom procesu prođe sat ili dva, a za to vrijeme bi prometni policajci trebali raditi poslove kontrole prometa.
"Zato se izmjenama zakona predviđa da u slučajevima u kojima se treba primijeniti europski izvještaj o prometnoj nezgodi, a kada jedan od učesnika nezgode zahtijeva izlazak policije, onda to i plati", rekao je Radović.
Međutim, neki građani smatraju kako ove izmjene predstavljaju novi udar na džepove vozača.
"Plaćam kazne, plaćam registraciju, dajem marku po svakom litru goriva. Što, malo im je? Hoće li država još nešto smisliti samo da nam uzme novac", pita se Sanja L. iz Banja Luke.