Više od 160 predstavnika bh. kompanija, institucija i organizacija iz Bosne i Hercegovine i regije sudjeluje na dvodnevnim Susretima međunarodnih cestovnih prijevoznika/Regionalni transportni forum „Aktualna kretanja u međunarodnom cestovnom prijevozu“, koje je organizirala Vanjskotrgovinska komora BiH u suradnji s Ministarstvom komunikacija i transporta BiH, te uz podršku TOBBUND-IRU.
Susreti prijevoznika, koje VTKBiH organizira od 2005. godine, jedan su od rijetkih događaja na kojem prijevoznici imaju mogućnost razmijeniti iskustva i upoznati se s novim tehnologijama i legislativom u transportu. U fokusu ovogodišnjih susreta, koji se održavaju 28. i 29. lipnja, su teme vezane za smart tahograf druge generacije, obveze prijevoznika iz trećih država, zastoj na graničnim prijelazima i ograničen boravak vozača u EU, novi uvjeti ulaska na teritorij EU i digitalizacija u ovoj oblasti.
Zamjenik glavnog tajnika VTKBiH Nihad Bajramović u obraćanju medijima kazao je, kako je primarni cilj susreta upoznavanje prijevoznika s aktualnim događajima, izazovima i očekivanjima u transportnoj oblasti u Bosni i Hercegovini, ali i Europskoj uniji i zemljama u okruženju.
- Radi se o tradicionalnim susretima međunardnih prijevoznika s kojim želimo analizirati zakonske propise, kako bi naši prijevoznici mogli i znali što se događa i na koji način će se ponašati u budućnosti. VTKBiH je jedini zastupnik i predstavnik naše zemlje u međunarodnom prijevozu tako da mi imamo obavezu prijevoznike informirati o svim aktualnim pitanjima. Ono što je najvažnije jeste sustav ETIAS za prijavljavanje naših građana, prijevoznika i ljudi koji žele prelaziti granicu. Ovaj sustav stupa na snagu 1. siječnja 2025. Smatramo da naše gospodarstvenike moramo pripremiti za sustav prijavljivanja čime bi ubrzali sam proces i ne bi bilo zadržavanja na granicama – kazao je Bajramović.
Osiguranje minimalno još jednog graničnog prijelaza za fitosanitarni pregled je, kako je rečeno, minimalni zahtjev i potreba bh. gospodarstva.
- Sve naše analize jasno ukazuju kako je potrebno hitno pristupiti izmjeni postojećeg Ugovora o graničnim prijelazima za međunarodni cestovni promet s Republikom Hrvatskom. Veliki problem je i neusklađenost radnog vremena veterinarskih, fitosanitarnih i sanitarnih inspektora na hrvatskoj strani. Također, dopušteni boravak vozača u Schengen zoni je 90 dana u bilo kojem vremenskom razmaku od 180 dana, kao i svakog građanina BiH. Stoga pozdravljamo jučerašnju odluku Vijeća ministara BiH da, na osnovu inicijative Komore, s nadležnim tijelima u EU poduzmu aktivnosti za izuzimanje vozača od ovog ograničenja - rekao je Bajramović.
Pored aktualnih tema, kako je dodao Bajramović, na susretima će se razgovarati i o stručnim temama kao što je digitalizacija u transportu.
-Mi se nalazimo u eri digitalizacije tako da moramo pratiti trendove i aktualne zakonske akte koji reguliraju digitalizaciju – kazao je.
Ministar komunikacija i prometa BiH Edin Forto kazao je kako je međunarodni prijevoz, jedan od najzdravijih sektora naše ekonomije.
- Moramo učiniti sve što je u našoj mogućnosti da im pomognemo. Na mini rok najbolje ćemo im pomoći ako uđemo u EU, ali problemi sa kojim se oni danas susreću često se vezuju u dotiču polja ljudskih prava. Činjenica je da im se broje dani u EU kada profesionalno rade, što izaziva problem ne samo za tvrtke nego i za svaku pojedinačnu osobu. Naša zadatak je da se, osim pridruživanja EU, borimo da ta restrikcija bude podignuta, te kada se obraćaju ministarstvu i generalno državi da pojednostavimo proceduru. Također, naš zadatak je da im otvorimo granične prijelaze u suradnji s državama gdje se to najviše zahtijeva, a to je u ovom trenutku Hrvatska. Stavari idu sporo, ali tu smo da se borimo – kazao je Forto.