Ni niske temperature ni jak vjetar ne predstavljaju prepreku vrijednim radnicima kompanije Cengiz Insaat Sanay ve Ticaret A. S., podružnica Zenica, koji, podsjećamo, u sklopu izvršene donacije radova aktivno provode proces osposobljavanja željezničkog prometa na gradilištu Komadinovo vrelo u Donjoj Jablanici. Aktivnost je to od strateškog značaja za gospodarstvo Federacije BiH, ali i šire, koje ovisi o što skorijoj uspostavi željezničkog prometa.
Brzina
U središtu građevinskog projekta ogromna je konstrukcija kojom će se premostiti šteta nastala katastrofalnim poplavama i odronima, a prema najavama nadležnih, građevinski radovi mogli bi biti završeni vrlo brzo, a pruga puštena u promet do kraja mjeseca. Takvo što najviše raduje poslovnu zajednicu, ali i pokazuje kako se uz koordinaciju privatnog i javnog vrlo brzo može doći do iznimnih rezultata. Jučer su gradilište posjetili federalna ministrica prometa i veza Andrijana Katić, ministar prometa i veza BiH Edin Forto te članovi Uprave Željeznica Federacije BiH.
Katić je tom prilikom navela kako bi građevinski radovi mogli biti gotovi već za osam dana, ukazavši na činjenicu da sve ide planiranom dinamikom, te je podsjetila kako su radovi počeli prije mjesec dana te zahvalila svima koji su svojim radom doprinijeli ovom projektu. U kontekstu posljedica za Javno poduzeće Željeznice Federacije BiH ministrica je naglasila da su iz kompanije izvijestili kako su zbog prekida prometa zabilježili gubitke prihoda u iznosu od približno 12 milijuna KM. Katić je podsjetila kako je Vlada prošle godine osigurala dodatna sredstva u cilju pomoći Željeznicama Federacije BiH u smislu saniranja gubitaka, a u ovom se trenutku vrše procjene o potrebama za 2025. godinu. Istodobno, radit će se i na pomoći poslovnoj zajednici koja je zabilježila gubitke, pa je tako Katić najavila održavanje sastanka tijekom ovoga tjedna o podršci kompanijama koje su pogođene prekidom prometa. U tom smislu tražit će se mogućnost osiguranja potpora, odnosno subvencija kroz proračun. Forto je čestitao radnicima kompanije Cengiz na urađenom poslu, ali i Vladi FBiH, resornoj ministrici Andrijani Katić i članovima Uprave Željeznica FBiH na preuzetoj odgovornosti i odličnoj koordinaciji s kojom su krenuli u rekonstrukciju pruge.
- U infrastrukturi je najskuplje čekanje. Željeznice FBiH pretrpjele su ogromne gubitke, a gospodarstvo također - kazao je Forto, dodavši kako bi pruga trebala biti puštena u promet do kraja siječnja ili početkom veljače. V. d. predsjednika Uprave – generalnog direktora ŽF BiH Mirza Hadžibegić pohvalio je iznimnu koordinaciju svih strana uključenih u ovaj projekt te zahvalio donatorima koji su podržali njegovu realizaciju. Kako su priopćili iz Željeznica Federacije BiH, Hadžibegić je zahvalio kompaniji Cengiz Insaat na velikodušnoj donaciji u radovima nužnim za sanaciju nastalih šteta, a također resornom ministarstvu i Vladi FBiH na osiguranju preostalih financijskih resursa potrebnih za završetak radova.
Aktivnosti na terenu
- U sklopu donacija realizaciju ovog projekta podržali su Institut IGH d. o. o. Mostar i Građevinski fakultet Univerziteta u Sarajevu. Spremni smo i opremljeni kako bismo počeli s radovima na gornjem stroju pruge čim se za to stvore tehnološki uvjeti. Nakon završetka radova na pruzi i kontaktnoj mreži slijede nužna testiranja i tehnički prijam radova, nakon čega planiramo uspostavljanje željezničkog prometa.
Učinit ćemo sve da do toga dođe bez odgađanja, u što kraćem roku - rekao je direktor Hadžibegić. O dinamici radova najbolje govore detalji koje su iznijeli predstavnici izvođača radova, kompanije Cengiz Insaat Sanay ve Ticaret A. S., podružnica Zenica, a ono što svakako valja naglasiti je i činjenica da su svi ključni procesi, od projektiranja i revizije do izvođenja radova, uspješno završeni u rekordnom roku od samo dva mjeseca. Alenko Topuz, inženjer geodezije iz kompanije Cengiz, objasnio je kako je na gradilište dopremljeno šest betonskih greda koje se trenutačno ugrađuju na pripremljenu konstrukciju. Zatim ide postavljanje betonske ploče debljine 25 cm, hidroizolacija i nasip. Osim toga, podsjetio je i kako su završeni radovi i na lokaciji Lamb, koja je pretrpjela značajna oštećenja tijekom nedavnih poplava. - Na tom dijelu pruge radnici ŽF BiH već su postavili gornji stroj pruge, čime je ta lokacija kompletno završena. Bez završetka tog dijela ne bi se moglo pristupiti završnim fazama radova na Komadinovu vrelu - rekao je Topuz. O složenosti radova dovoljno govore fotografije nastale neposredno nakon prirodne nepogode u listopadu. Samim tim brzina obnove dodatno fascinira.