Iako je nedavno američka kabelska TV mreža CNN nahvalila turističke potencijale s kojima raspolaže BiH, iskorištenost i zastupljenost turizma u ukupnoj gospodarskoj djelatnosti je zanemariva u odnosu na ostatak država Europe i svijeta.
Turistički potencijal
Dok se turističke agencije hvale sve većim brojem stranih turista, podaci Vanjskotrgovinske komore govore da u BDP-u konkurentnih zemalja turizam sudjeluje približno s 14 posto, dok se taj postotak u BiH kreće tek oko 2,08 posto, piše Večernji list. U izravnom zapošljavanju u BiH turizam sudjeluje s oko 1,8 posto ukupne zaposlenosti, dok se taj postotak u konkurentnim zemljama kreće oko sedam posto (u Hrvatskoj 12,5 posto). Ukupna domaća potrošnja u konkurentnim zemljama iznosi 4,3 posto, dok je taj postotak u BiH svega dva posto. Svi znaju, a to u svojoj reportaži priznaje i CNN, da BiH obiluje turističkim potencijalima te kao takva ne bi smjela zaostajati za turistički mnogo razvijenijim zemljama u regiji. No, još uvijek je samo mali dio tih potencijala zaista i iskorišten. Turističko gospodarstvo BiH ipak bilježi konstantan rast broja turista koji je u 2013. dostigao 850.000, što je povećanje za 13 posto u odnosu na 2012., da bi se taj trend u 2014. zaustavio i "vratio" na razinu iz 2013.. Više je čimbenika koji su utjecali na takvo stanje, a najizraženiji su vremenske nepogode koje su pogodile BiH u prošloj godini (nedostatak snijega na planinama, poplave i kišna ljetna sezona). Dakako da treba naglasiti da su ti podaci daleko ispod prosjeka u konkurentnim zemljama pa je i doprinos turizma BDP-u daleko ispod prosjeka tih zemalja.
Daleko ispod prosjeka
Prema iskazanim kriterijima i prezentiranim podacima, BiH je daleko ispod prosjeka u odnosu na svoje izravne konkurente. "Kako bi se to poboljšalo, potreban je sustavni pristup prema poboljšanju politike u turizmu, i to na svim institucionalnim razinama u cilju kreiranja što boljih uvjeta za domaće i strano investiranje u sektor turizma. Značaj i uloga turizma u razvijenim zemljama u razmatranju i planiranju gospodarskih aktivnosti, kao djelatnosti koja koristi sva gospodarska bogatstva jedne zemlje i osigurava priljev stranih investicija i kapitala, potvrđuje neophodnost njenog unapređenja i u BiH", ističu u Vanjskotrgovinskoj komori BiH. Kao jedna od opcija za jačanje financijske koristi od turizma je i preustroj turističkih zajednica.
Sadašnja strukturna raspoređenost turističkih zajednica, koja je poprilično centralizirana, rezultirala je činjenicom da se općine i gradovi jednostavno ne žele više angažirati na prikupljanju turističkih pristojbi jer sav prihod ode na drugu stranu i ne ostaje njima. Iz Vanjskotrgovinske komore BiH predlažu izmjene jedinstvene stope PDV-a. Traže uvođenje niže stope PDV-a na turističke usluge u skladu s praksom zemalja okruženja što bi trebalo predložiti Vijeće ministara BiH. Također se zalažu za drugačije oporezivanje izvoza turističkih usluga jer postojeći diskriminira ovaj sektor i čini ove usluge skupljim i nekonkurentnijim. Traže izjednačavanje tretmana izvoza turističkih usluga s izvozom robe, odnosno oporezivanje nultom stopom PDV-a.